Coronacrisis: ook nu draait installerend Nederland nog door

personeel

Hoe houdt de installatiebranche zich staande tijdens de coronacrisis? Caspar Norg van Uw Duurzame Installateur heeft dagelijks contact met installateurs en leveranciers. Dit is het verslag van zijn gesprekken van 1 april.

Door Caspar Norg*

Fred Kortekaas, directeur van Homma Elektrotechnische Oplossingen uit Lisse schetst een wisselend beeld: “In de industrie is het allemaal wel minder. Waar we normaal met vier mensen bij een bepaalde klant lopen is het er nu nog maar één. Alleen de calamiteiten mogen we oplossen. Alle projecten zijn even uitgesteld. Dit met het oog op zo min mogelijk contact met het personeel van de klant om coronaverspreiding te voorkomen. Ook particulieren zeggen veel af. Aan de andere kant gaan bouwprojecten en luxe woningbouw wel gewoon lekker door. Dus iedereen is goed aan de gang. We mogen als installateurs blij zijn dat we gewoon door kunnen werken en niet zoals ander branches helemaal stilliggen.”

We hebben een kleine keet omgewisseld voor een grotere

Veel voorzorgsmaatregelen

“Op kantoor werkt een deel van de mensen thuis. Waar we kunnen en het nut heeft hebben we plexiglas-platen geplaatst en zitten we verder zoveel mogelijk uit elkaar. Met de monteurs delen we veel kennis. We doen veel aan de hygiëne, geven extra schoonmaakmiddelen mee en hebben onlangs op een bouwplaats een kleine keet omgewisseld voor een grotere, zodat iedereen wat meer uit elkaar kan zitten. Je doet wat je kan als installateur en alle monteurs denken goed mee”, aldus Kortekaas.

Wekelijks een liquiditeitsbegroting

Zakelijk is Kortekaas nu wel scherper dan normaal. Hij maakt wekelijks een liquiditeitsbegroting, terwijl hij dit anders zelden doet. Daarnaast houdt hij de debiteuren goed in de gaten. Het is natuurlijk wel spannend voor het werk dat je nu aan het maken bent. ‘Kan de opdrachtgever wel betalen over 30 dagen?’ Ook is de magazijnvoorraad naar beneden gebracht. Dit om nu niet onnodig geld vast in het bedrijf houden. “Het zijn gekke tijden”, zegt Kortekaas. “Op de weg is het rustiger, de telefoon gaat minder vaak. Maar ik ben blij dat we nog aan het werk zijn.”

Veel zieken

Dion de Klaver, Directeur van Den Butter Techniek uit Hilversum heeft veel zieken. Van de zeven werknemers zitten er drie ziek thuis. Vooral buiten wordt hij hard getroffen. Hij heeft werk genoeg, maar nu even niet de mensen ervoor om het werk weg te krijgen. Hij werkt nu zelf ook weer hard mee bij de klant. Dion hoopt natuurlijk dat iedereen weer snel beter is en vraagt aan collega-installateurs of zij een beveiligingsmonteur tijdelijk aan hem kunnen uitlenen. “Gelukkig zijn ben ik gezond”, aldus De Klaver. “We roeien met de riemen die we hebben.”

Van de zeven werknemers zitten er drie ziek thuis

Telefoon, whatsapp, Skype

Matthieu Weijers, salesmanager bij Hager Nederland heeft zijn team van accountmanagers al wat langer vanuit huis werken. Omdat Hager in Brabant gevestigd is heeft Hager al eerder dan de rest van het land maatregelen genomen. De buitendienst communiceert met de klanten via telefoon, whatsapp en Skype. Wekelijks heeft Hager een landelijke Skype-meeting die voorgezeten wordt door de directeur van Hager Nederland. Hij vertelt dan over alle nationale en internationale ontwikkelingen. Daarnaast zijn er corona-crisisteams binnen Hager International en Hager Nederland. Die houden het personeel en dus ook de klanten op de hoogte van de ontwikkelingen. (Tekst gaat verder onder kader.)

Extra voorraad

Hager heeft weinig problemen met de beschikbaarheid van zijn producten. In Italië zijn fabrieken van Hager gesloten, maar dat heeft bijna geen consequenties voor de Nederlandse markt. Daarnaast zijn enkele Franse fabrieken twee dagen dicht geweest om aanpassingen te doen, zodat het personeel hier veilig kon werken. Weijers: “Dit wisten we van tevoren, dus we konden hier goed op anticiperen. De groothandels hebben wat extra voorraad genomen en onze klanten voor deze producten waren geïnformeerd. Nu draaien deze fabrieken weer.”

Flexibele schil is weg

Weijers hoort dat bij de grotere installateurs de flexibele schil wel weg is. De inleenkrachten zijn op dit moment niet meer nodig. Maar de projecten draaien gewoon door. Soms zelfs iets versneld.

Gratis webinar

Hager geeft normaal veel trainingen en is snel in staat geweest deze trainingen als gratis webinar aan te bieden. Op de site van Hager staat het dagelijkse aanbod waar je je als installateur voor kunt inschrijven.

Ook particulieren zeggen veel af

Conclusie

Ook nu draait installerend Nederland nog door. We mogen dankbaar zijn dat wij niet helemaal stilliggen zoals andere sectoren. Ook fabrikanten denken goed mee, zodat de draaiende installatiemachine niet stil hoeft te vallen. Als je tijdelijk even iemand over hebt, stuur dan je collega-bedrijven een mailtje. De kans is groot dat zij nu wel iemand kunnen gebruiken. Zo ben je allebei geholpen.

Deel dit bericht:
Aansluiten?

Samen beter worden!

Dat is niet alleen ons antwoord op concurrentie. Het is onze belofte aan jou. 

Meld je aan voor:

De enige e-mail* voor installateurs met ambitie. Maandelijks waardevolle inzichten en praktische tips.

* Waardevolle info, geen spam. Concrete en praktische actiepunten. Niet tevreden? Opzeggen kan altijd.