een betere sfeer in je installatiebedrijf?

Hoe zorg je voor een betere sfeer in je installatiebedrijf?

 

Een goede sfeer in het bedrijf zorgt voor productievere monteurs en werkvoorbereiders, maar vooral ook dat je leuker met elkaar werkt. Vaak wordt de sfeer bepaald door communicatie tussen personen.

Helaas is goede communicatie binnen een bedrijf vaak meer een uitzondering dan dat alles op rolletjes loopt. Bedenk eens wat onderlinge ergernissen doen met de kwaliteit van je werk of het effect daarvan op klanten. Niemand wordt graag begroet door een chagrijnige receptioniste. 

Jij wilt dat je bedrijf loopt als een trein, dus moet je alle onderdelen daarvan goed smeren. Sfeer is daar absoluut een van. 

Maar hoe kun je de sfeer van jouw bedrijf verbeteren?

 

Persoonlijke aandacht

 

Geef persoonlijke aandacht aan je werknemers. Geen algemene groet, waarop je eigenlijk geen antwoord verwacht, maar toon echt even een stukje interesse. Hoe gaat het met je vrouw, je kinderen, de uitbouw van je woning en heb je het hardloopparcour van afgelopen weekend nog gehaald? Interesse in iemand tonen is geen trucje. Mensen hebben het feilloos door of je iets meent of niet. Het stellen van wat standaard vragen, terwijl je nauwelijks naar het antwoord luistert is voor niemand enthousiasmerend. Toon je oprechte belangstelling voor iemand dan voelt deze zich gezien op een positieve manier.

Creëer een positieve sfeer

 

Het is onderzocht dat bedrijven die meer gericht zijn op de ander het beter doen. Bij bedrijven waar iedereen op zichzelf is wordt langs elkaar heen of helemaal niet gepraat. Leiders die goed luisteren naar hun personeel komen verder en begrijpen wat de ander nodig heeft. Hetzelfde geldt voor je klanten. Wees gericht op hoe je de ander kunt helpen en wees betrokken met elkaar.

Praat niet achter elkaars rug om over iemand functioneren, maar houd communicatie transparant voor iedereen. Heeft iemand goed werk geleverd? Benoem het en creëer een positieve sfeer. Heeft iemand minder goed gefunctioneerd? Bespreek het met die persoon en zoek naar oplossingen. Op die manier voorkom je geroddel en onderlinge wrevel. Het kan natuurlijk zo zijn dat bepaalde werknemers niet met elkaar overweg worden. Dit kan problemen geven in de uitvoering van projecten of zelfs het klantcontact. Probeer met elkaar te kijken naar wat wel werkt, zodat dit je bedrijf geen schade toebrengt. Hoe langer een probleem voortsukkelt hoe erger het wordt. Geef het goede voorbeeld voor je werknemers op het gebied van communicatie en stimuleer zo een goede werksfeer. Verbindende leiders zijn inspirerend en werknemers willen daar graag bij horen.

Geef vertrouwen

 

Een andere manier van waardering geven aan werknemers is verantwoordelijkheid geven. Krijgt een werknemer verantwoordelijkheid over een project of taak, dan voelt hij zich gekend. Vaak maakt dit het werk voor die persoon ook leuker. Mensen gaan harder en zorgvuldiger werken als het ‘iets van hunzelf’ is en dit komt dus ook je bedrijf ten goede. Verwar verantwoordelijkheid geven niet met iemand blind vertrouwen of in het diepe gooien. Een goede manier is om iemand stapsgewijs aan zijn taak te laten wennen en hem hier ook goed in te ondersteunen. Verantwoordelijkheid krijgen is voor een werknemer een vorm van vertrouwen en waardering oogsten.

Zorg ook dat je zelf te vertrouwen bent. Wees op tijd voor afspraken, kom je beloftes na en zorg voor een emotioneel veilig klimaat. Dit laatste houdt in dat je niet op harde, boze toon impliciete verwachtingen spuit. Wees professioneel en persoonlijk en zoek de verbinding in het contact met je werknemers.

Onderlinge sfeer

 

Natuurlijk is het ook goed voor de onderlinge sfeer om samen dingen te doen. Vier eens een feestje, drink een borrel of organiseer een tof personeelsuitje. Niet al het contact hoeft functioneel te zijn, samenwerken wordt nou eenmaal beter en leuker als je goed met elkaar overweg kunt.

Op welke manier verbeter jij de sfeer in je bedrijf? Bedenk eens waar het nog schuurt en zorg voor een soepele bedrijfscultuur. Stel je voor dat iemand langs komt en ziet dat mensen vriendelijk zijn, blij zijn met dit bedrijf en met zorg samenwerken. Dat straalt wat uit, wat een energie!

Deel dit bericht:
Aansluiten?

Samen beter worden!

Dat is niet alleen ons antwoord op concurrentie. Het is onze belofte aan jou. 

Meld je aan voor:

De enige e-mail* voor installateurs met ambitie. Maandelijks waardevolle inzichten en praktische tips.

* Waardevolle info, geen spam. Concrete en praktische actiepunten. Niet tevreden? Opzeggen kan altijd.