Installateurs in coronatijd: schuiven met de planning

Hoe houdt de installatiebranche zich staande tijdens de coronacrisis?  Caspar Norg van Uw Duurzame Installateur heeft dagelijks contact met installateurs en leveranciers. Dit is het verslag van zijn gesprekken van 30 maart. 

Door Caspar Norg*

Stephan Pasma, eigenaar van Electro Technisch Buro Siberg uit Amsterdam vertelt dat hij zeker wel merkt dat de coronacrisis er is. Gelukkig zijn er nog geen personeelsleden ziek of ziek geweest. Het is wel zo dat de monteurs bij woningbouwverenigingen en VVE’s niet of minder welkom zijn . Normaal heeft Siberg vijftien tot twintig storingsopdrachten per dag en nu zijn het er drie of vier. Dat is een groot verschil. Bij een klant waar één verdieping van het kantoorpand gerenoveerd wordt gaan de monteurs ’s ochtends naar boven en komen ’s avonds weer beneden. Het personeel van Siberg mag niet in contact komen met de het personeel van de klant. Dit was een maand geleden ondenkbaar.

Uitzoekwerk

Verder is Pasma veel tijd kwijt met uitzoekwerk. “Ineens moet er een schaftwagen met toilet geregeld worden omdat het buurthuis waar gebruik gemaakt van mocht worden nu gesloten is. Voordat je dan bij een gemeente hebt achterhaald of je een vergunning of een meldplicht hebt, ben je uren bellen en zo anderhalve week verder. Dit is toch wel erg jammer. Ik ben toch niet de enige met deze vraag ?” Op dit moment heeft Pasma gelukkig nog de ruimte om te schuiven met projecten en onderhoudswerk, zodat alle monteurs aan het werk blijven. “Maar het is fijn als alles weer voorbij is.”

Voorlopig niet voorbij

Henk Griffioen van Botermans Elektrotechniek uit Valkenburg (ZH) is ook aan het schuiven met de planning. Henk: “Onderhoudswerk in verzorgingshuizen en andere zorginstellingen mogen we op dit moment niet uitvoeren. We moeten in een verzorgingshuis een brandmeldinstallatie aanleggen. Dit zou in mei klaar moeten zijn, en we moeten nog 1000 uur werk verrichten. Dat gaat natuurlijk nu niet lukken. Gelukkig gaat de bouw wel gewoon door. We hebben onderhoud in scholen naar voren gehaald. Bijvoorbeeld van noodverlichting, brandmeldinstallaties en inbraakbeveiliging. Het wordt wel rustiger aan de telefoon. Waar je een paar weken gelden dacht: hoe kom ik er ooit doorheen, zien we nu al wel wat gaten ontstaan. Mensen worden ook gewoon voorzichtiger met het geven van opdrachten.” Het aantal zieken valt gelukkig erg mee bij Botermans. Een enkeling is ziek thuis, of is thuis omdat er thuis iemand ziek is. Monteurs denken goed mee. Die zijn ook echt wel doordrongen van het feit dat dit een lastige tijd is en dat dit voorlopig nog niet voorbij is.

Hectisch

Frans Konings, Sales Manager bij Signify geeft aan nog weinig te merken van de coronacrisis.  “De bouwprojecten gaan gelukkig gewoon door. Het is eigenlijk gewoon best hectisch. Veel installateurs willen spullen bijvoorbeeld ook eerder ontvangen. Het team van accountmanagers en adviseurs van Signify werkt vanuit huis.  Ze laten afspraken met installateurs gewoon doorgaan volgens planning, maar natuurlijk wel via telefoon of videobellen. Signify gebruikt Microsoft Teams hiervoor. Dit werkt super.”

Teams

Konings: “De klant hoeft Teams niet geïnstalleerd te hebben op zijn PC. Wij sturen hem gewoon een agendalink en we kunnen aan de slag. Eigenlijk werkt het superefficiënt voor iedereen. Natuurlijk moet je elkaar blijven zien, maar wellicht is dit ook in de toekomst een manier om wat vaker persoonlijk contact te hebben met elkaar zonder dat je uren in de auto hoeft te zitten.”

Smart light

Signify komt deze week met de campagne  ‘Make light smart campagne’, samen met de Technische Unie, om de kennis over slimme verlichting bij installateurs te vergroten. “Mochten installateurs meer thuis zitten of op kantoor zijn, dan kunnen ze in ieder geval hun kennis op een snelle en eenvoudige manier vergroten.”

Conclusie

Het beeld verandert langzaam. Er wordt geschoven met werk, maar de grootste druk is wel van de planning af. Het wordt nu tijd voor installateurs om weer te gaan werken aan het actief benaderen van bestaande klanten.

Deel dit bericht:
Aansluiten?

Samen beter worden!

Dat is niet alleen ons antwoord op concurrentie. Het is onze belofte aan jou.