Laat je slapende klanten herleven: De Klanten Activiteiten Matrix

Klant activiteiten matrix_groot

Laat je slapende klanten herleven: De Klanten Activiteiten Matrix

Het is altijd leuk om nieuwe klanten te krijgen, maar hoe zit het met de klanten die je al hebt? Vergeet ze niet! Bestaande (slapende) klanten in beeld brengen doe je met een klant activiteit matrix. Dit is een geweldig hulpmiddel voor installatiebedrijven en kan helpen de omzet te verhogen en huidige klanten tevreden te houden.

De klanten activiteiten matrix is een goede manier om je klanten bij te houden. Het kan je helpen te bepalen welke actief zijn en welke slapend. Deze informatie is belangrijk omdat het je kan helpen beslissen waar je je inspanningen op moet richten als het gaat om verkoop en marketing. Je kunt ook vaststellen dat sommige van je huidige klanten belangrijker zijn dan je nu denkt.

Wat is een klanten activiteiten matrix?

Als je nog niet bekend bent met de klanten activiteiten matrix, het is een eenvoudig instrument dat kan worden gebruikt om het gedrag van klanten te volgen. Er zijn drie hoofdcategorieën: actief, inactief en slapend. Actieve klanten zijn degenen die op dit moment bij gebruik maken van je diensten. Inactieve klanten zijn diegenen die in het verleden bij je hebben gekocht, maar niet recentelijk iets hebben afgenomen. Slapende klanten hebben wel contact met je gezocht maar nog nooit iets bij je afgenomen.

Slapende klanten

Je kunt deze informatie gebruiken om je klanten te segmenteren en te beslissen waarop je je inspanningen moet richten. Als je bijvoorbeeld veel slapende klanten hebt, kan je je beter richten op het reactiveren van deze klanten dan dat je op zoek gaat naar nieuwe klanten. Ze hebben ook al eens eerder van je gehoord dus dan gaat het makkelijker.

Inactieve klanten

Als je veel inactieve klanten hebt, kan je je ook richten om ze terug te krijgen in de koopcyclus. Je kunt dit doen door gerichte campagnes op te zetten of door hen prikkels aan te bieden om weer bij je te kopen. Denk aan e-mailmarketing of een eenvoudig belletje met een dienst waarmee je ze echt kan helpen.

Hoe maak ik een klant activiteiten matrix?

Er zijn veel verschillende manieren om een klant activiteiten matrix op te stellen. De makkelijke manier is de klant activiteit matrix bij ons te downloaden.

Je kan dit voor alle klanten invullen of per klantgroep, actief, slapend of inactief. Begin waar jij het eenvoudigste nieuwe projecten kan vinden.

Deel dit bericht:
Aansluiten?

Samen beter worden!

Dat is niet alleen ons antwoord op concurrentie. Het is onze belofte aan jou.