Het mag geen verrassing zijn dat een van de beste dingen die je voor je bedrijf kunt doen, is werken aan een sterk merk. Een krachtig merk kan je helpen je te onderscheiden van de concurrentie, contact te leggen met klanten en hogere winsten te genereren.
Maar nu nog veel belangrijker, personeel aan te trekken en te behouden. Dit is wat we noemen de volgende crisis. De ”ik raak mijn personeel kwijt crisis.”
Dit is het moment is om te werken aan naamsbekendheid. En dit is waarom…
Het belang van merkbekendheid
In het huidige concurrerende zakelijke landschap is het belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat je bedrijf bekend is en gerespecteerd wordt door de doelgroep. Naamsbekendheid is de mate waarin je doelgroep bekend is met je merk en waar het voor staat.
Een sterk merk kan je helpen om nieuwe klanten aan te trekken, bestaande klanten te behouden en hogere prijzen te vragen voor je diensten. Maar nog meer bij het probleem waar we nu in de installatiebranche allemaal tegen aan lopen. Het tekort aan personeel en het getrek aan bestaand personeel.
De afgelopen jaren hebben we het redelijk makkelijk gehad. We hebben geen hele gekken dingen hoeven doen om klanten en personeel aan ons te binden. Als dat wel het geval was zit je nu echt in de gevarenzone!
Hoe groen het gras ook is, bij de buren lijkt het altijd net even groener! Of het nu wel of niet op waarheid berust. De perceptie van je personeel is met alle openstaande vacatures natuurlijk ook anders geworden. Dus naast behoud van personeel kan je maar beter zichtbaar zijn voor mensen die wel op zoek zijn naar een baan. Schoolverlaters, zij-instromers of personeel van conculega’s die het niet meer naar hun zin hebben om wat voor een reden dan ook. Die wil jij met open armen ontvangen.
Hoe merkbekendheid creëren?
Er zijn een aantal verschillende manieren waarop je naamsbekendheid kunt creëren voor je bedrijf. Eén manier (de makkelijkste) is het creëren van een sterke aanwezigheid in de sociale media. Dit betekent dat je profielen aanmaakt op de verschillende socials en regelmatig boeiende content plaatst waardoor mensen over je merk gaan praten. (je hoeft geen volgers te hebben om toch de hele regio te bereiken)
Een andere manier om naamsbekendheid te creëren is door marketingcampagnes te voeren die specifiek zijn ontworpen om buzz rond je bedrijf te genereren. Dit is het maken van reclame waarmee het verspreiden van een boodschap doorgaans belangrijker is dan een conversie tot stand brengen. En dat is wat je wilt aangezien het werk opstapelt. Wel zichtbaar niet direct nieuwe klanten.
Begin klein!
Doe je nu niks, start dan met iets kleins zoals een social media account op Instagram (5,9 miljoen gebruikers) en/of Facebook (met 10,3 miljoen gebruikers in 2022 nog steeds het grootste sociale netwerk van Nederland). Je beleeft meer dan voldoende in je bedrijf om 1x per week iets te plaatsen over de werkzaamheden of belevenissen. Monteurs willen je hier best bij helpen om af en toe eens een paar foto’s te klikken. Het hoeft niet direct professioneel.
Als je een paar berichten heb staan kan je deze betaald promoten in de regio en direct heel veel mensen bereiken. Hier kunnen wij je ook bij helpen.