Waarom marketing ook nu belangrijk is!
De bedrijven staan aan je deur te rammelen, je kan het werk niet aan. Als je de pan uit het raam naar buiten steekt vliegen de kippetjes er gebraden in!
Waarom moet ik als installateur aan marketing doen? Ik ben er niet goed in, het kost tijd die ik niet heb, het kost geld en straks krijg ik nog meer werk terwijl ik het nu al niet aan kan!
Dit zijn de schijnbare terechte opmerkingen die wij krijgen als we vertellen dat we de marketing voor installateurs verzorgen.
3 redenen waarom je als installateur in deze tijd juist wel aan marketing moet doen!
- Om personeel te kunnen vinden moet je positief in beeld zijn
- Dit is dé tijd om zelf je klanten te kiezen
- Er komen ook weer mindere tijden
Om personeel te vinden moet je positief in beeld zijn.
Veel installatiebedrijven zoeken nieuwe medewerkers. Graag gekwalificeerde medewerkers die morgen kunnen beginnen. Veel monteurs hebben nog maar 1 werkgever gehad. Dus voordat hij of zij(!) bij een andere installateur gaat werken, moet er echt wel een goede reden zijn. Om een goede indruk te maken op mogelijke nieuwe medewerkers moet er veel te vinden zijn over het bedrijf. Want voordat hij naar je toe komt zal hij zelf al wel wat onderzoek gedaan hebben. Dus: Hoe zien de bussen eruit? Wat kan ik op de website vinden? Kan ik iets lezen of zien over de mensen die er werken? Wat voor werk doen ze bij dat installatiebedrijf? Is het gezellig? Kan ik mezelf ontwikkelen?
Al deze terechte vragen zal een mogelijke nieuwe medewerker zichzelf stellen. En hoe ga jij hier nu antwoord op geven?
Juist! Via marketing! Dus zorg dat je een nette actuele website hebt, dat je een leuke gezellige Facebook-pagina hebt, dat je af en toe een stukje in de lokale krant zet, dat je een filmpje over je bedrijf laat maken en dat je bussen er netjes uitzien. Zonder marketing wordt het wel heel lastig om nieuwe medewerkers te werven.
Dit is dé tijd om zelf je klanten te kiezen!
Veel installateurs weten op dit moment niet hoe ze het werk gedaan moeten krijgen. De meest eenvoudige manier is om te stoppen met het werken voor klanten die het niet verdienen dat je voor ze werkt. Kan dat zo maar? Jazeker! Een paar voorbeelden:
- Je werkt voor een aannemer. De aannemer drukt jouw prijs, en pakt grote marges op het werk dat jij voor hem doet. Betalen doet hij na 60 dagen (als je geluk hebt) terwijl jij binnen 30 dagen jouw leveranciers moet betalen. Als hij failliet gaat ben jij minimaal 60 dagen werk en materiaal kwijt. Als hij een goedkopere installateur kan vinden ben jij niet meer in beeld bij het volgende project. Is dit overdreven? Of komt dit best wel voor? Wiens schuld is dit? Van de aannemer……?
- Je werkt voor een klant die jou tijdens de crisis goed geholpen heeft. Je werkt veel uren voor hem, maar hij koopt zelf zijn materiaal in. Je moet je uurloon verhogen omdat jouw kosten omhoog gaan, maar ook omdat je bij nieuwe klanten meer kunt verdienen. Wat doe je? Blijf je loyaal, ten koste van je eigen rendement? Ga je in gesprek met deze klant en leg je hem uit dat het zo niet meer kan? En wat doe je als hij zegt dat jouw prijs niet omhoog kan?
Tip: houd in de gaten dat uit alle onderzoeken blijkt dat de kostprijs van een monteur tussen de €56,- en €58,- ligt. En bedenk dan hoeveel je minimaal moet vragen aan klanten waar je alleen het werk doet en niet het materiaal mag leveren.
- Je doet heel veel werk voor particulieren. Storingsklussen, kleine klussen. Het werk is erg lastig te plannen, het vereist heel veel voor- en nawerk. Vaak gedoe over facturen, de monteurs vinden het niet leuk. Maar toch doe je het? En je vraagt er nog te weinig voor ook!
Nu je eigenlijk de vraag naar werk niet aan kunt, kies dan zelf het werk! Het werk dat je leuk vindt, waar je goed in bent, en waar je ook een eerlijke marge mag verdienen. Denk bijvoorbeeld aan duurzaamheid, domotica, warmtepompen, verlichting, beveiliging, telecom. Als je in deze tijd de keuze niet maakt, maak je hem nooit! En om aan je bestaande en nieuwe klanten te laten weten dat je je meer gaat richten op een bepaalde dienst is marketing natuurlijk noodzakelijk.
Dus eerst je nieuwe richting bepalen, je doelgroep bepalen, bedenken waar je die kan vinden. En dan: persberichten, je website aanpassen, nieuwsbrieven, LinkedIn berichten, Facebook-pagina’s flyers, brochures, presentaties, filmpjes, enzovoort enzovoorts!
Er komen ook weer mindere tijden
Het dak repareren als de zon schijnt. Dat is wat je doet als je nu met marketing begint. Het zijn gouden tijden, maar ooit gaat het weer minder. Als je zorgt dat je op de radar blijft van je doelgroep zullen ze aan je blijven denken. Ook als het minder gaat. Als je met marketing moet beginnen als je een gat in je planning hebt van 3 maanden, ben je te laat, en heb je een slecht jaar.
Dus: Zorg dat je met je bedrijf, jij als persoon, of je diensten in beeld blijven van je doelgroep.
Houd je mensen op de hoogte via een nieuwsbrief, organiseer een open dag en gebruik Social media. Niet op een verkoop manier, maar juist gericht op het informeren van iedereen.