Hoe maak je jouw online marketing effectief? Voordat een klant jouw diensten afneemt maakt deze eerst een complete reis. Jouw website moet je zien als de ideale plaats om te zijn. Een prachtig hotel met luxe overnachting, perfecte service en het lekkerste eten. Laat je jouw potentiële klanten rijden in een gammele bus die onderweg pech krijgt? Of haal je ze thuis op met een luxe Aston Martin en zorg je dat er een welkomsdrankje klaarstaat?
Lees hoe je jouw klanten op de beste manier online binnenhaalt.
1) Creëer een prettige reis met goede online marketing
Goede online marketing zorgt ervoor dat de juiste klanten jouw bedrijf als eindbestemming hebben.
Misschien heb je nu wel genoeg klanten, maar het is belangrijk deze steeds weer tevreden te houden. Met online marketing investeer je tijd en energie in het opbouwen van een goede relatie.
Potentiële klanten beginnen met een vraag, bijvoorbeeld: “Hoe krijg ik LED-verlichting in mijn kantoor?” Zij willen een duidelijk antwoord en het liefst zo snel en volledig mogelijk. Geef hen een antwoord en biedt tegelijk ook het vertrouwen om dit door jou te laten installeren.
Niet alleen klanten bekijken je website, ook potentieel personeel wil weten wat voor soort bedrijf jij bent. Met een professionele website en uitnodigende sfeer kun je makkelijker nieuwe mensen aantrekken.
→ Met goede online marketing zorg je voor:
– Inzicht in je bedrijf en je diensten
– Vertrouwen in je bedrijf en je kunnen
– Onderhoud van bestaande klanten
– Makkelijker nieuw personeel werven
– Online waardering voor je werk
2) Kies het juiste kanaal
Er zijn meerdere kanalen om klanten online naar jouw website toe te leiden. Let er op dat je investeert in het kanaal wat het beste bij jezelf en bij jouw ideale klant past. Bovendien geldt dat je beter één kanaal helemaal goed inzet dan met drie een beetje aanklooit.
→ Welk kanaal kies jij voor je bedrijf?
– Website: iedereen
– Mail: bestaande klanten onderhouden en prospects aanhalen
– Facebook: particulieren 15 – 80 jaar
– LinkedIn: zakelijk 20 – 50 jaar
– Instagram: particulieren 15 – 50 jaar
– Twitter: particulieren 15 – 40 jaar
– YouTube: particulier en zakelijk 15 – 65 jaar
3) Zorg voor goede content
Door jezelf online te laten zien krijgen mensen vertrouwen in jou en je bedrijf. Deel daarom geregeld content die dat beeld versterkt. Hoe hoger de kwaliteit van je content hoe meer kwaliteit je werk uitstraalt. Als de website er goed verzorgt uitziet ga je er namelijk sneller vanuit dat het werk ook strak wordt afgeleverd.
Investeer in mooie foto’s van je kantoor en jullie team. Deel geregeld beelden van projecten op je website en op social media. Het zorgt ervoor dat mensen weten wat je doet en dat ze betrokken raken. Vergeet niet: mensen vinden het vaak hartstikke interessant om te zien hoe iets gemaakt wordt!
Stuur bestaande klanten of prospects geregeld een nieuwsbrief met interessante ontwikkelingen. Ga niet onbeperkt reclame maken voor jezelf, maar sluit aan bij wat voor de doelgroep relevant is. Is duurzaamheid hot? Laat de opties zien om je huis of kantoor een label hoger te krijgen. Of geef aan hoe je helpt geld te besparen door LED-verlichting. Kortom, noem het voordeel voor de lezer.
→ Welke content kun je delen?
– Positieve foto’s of filmpjes van installateurs of projecten
– Duidelijke foto’s of filmpjes van diensten die jij aanbiedt
– Professionele bedrijfsvideo
– Actuele blogs
– Infographics
– Vacature posts
– Nieuwsbrieven
– Persberichten
– Advertenties
4) Zet je website effectief in
Je website is je online visitekaartje. Het is ook het middel om te laten zien wie je bent en wat je kunt. Richt je website daarom optimaal in voor je klant.
Zorg ervoor de website aansluit bij de vragen van de klant. Aan welke informatie heeft je klant behoefte en hoe is deze zo makkelijk mogelijk te geven? Zorg dat verschillende onderwerpen op verschillende pagina’s staan. Laat op de pagina het onderwerp terugkomen in de titel, een afbeelding en in de alinea’s. Update de teksten van de website ook regelmatig, geen enkele klant wil stoffige teksten van een paar jaar terug doornemen. Ook pakt de zoekmachine jouw website dan beter op.
Benadruk op de website jouw onderscheidend vermogen. Waarom moet een klant juist bij jou zijn voor die nieuwe installatie? Is het je service, kwaliteit, prettige manier van werken of ben je simpelweg de goedkoopste? Besteed aandacht aan een Over ons pagina. Naast de homepage wordt deze namelijk het meest bekeken. Mensen zijn op zoek naar een persoon die ze vertrouwen om zaken mee te doen.
Zorg ervoor dat je online altijd hetzelfde overkomt. Dit zorgt voor continuïteit en herkenning en schept vertrouwen. Hanteer een duidelijke huisstijl en uit je positief in wat je deelt.
→ Waar moet je op letten met je website?
– Zorg voor aansluiting bij vragen van klanten
– Benadruk jouw onderscheidend vermogen
– Zorg voor een goede ‘Over ons’ pagina
– Zorg voor een mooie, positieve en duidelijke huisstijl
5) Deel content op het juiste moment
Het hangt van het kanaal af hoevaak je content moet delen. Twitter mag vaker, een mail wat minder. Een indicatie is 1x in de 3-4 maanden een nieuwsbrief te sturen en je 2x per week op social media te laten horen. Vaak kun je ook een heleboel content verzamelen en deze dan inplannen voor specifieke momenten. Maak een contentkalender om vantevoren te bepalen hoe je het aanpakt, zo houd je makkelijk de continuïteit erin.
6) Maak werk van je online marketing
Stel iemand in je bedrijf verantwoordelijk voor de online marketing. Investeer in het up-to-date houden van je website en social media.
Vanuit Uw Duurzame Installateur bieden wij installatiebedrijven hulp bij met creëren van goede online marketing. Zo kunnen we je helpen om je complete Facebook in te richten en automatisch afbeeldingen posten. Ook bieden wij je een custom made website aan, professioneel en geoptimaliseerd voor goede vindbaarheid. Posters, flyers of foto’s, we kunnen je overal mee van dienst zijn.
Natuurlijk staan we altijd klaar voor advies en hulp. Neem gerust contact op voor vragen!
[av_button label=’Download het Whitepaper over marketing’ link=’portfolio,1789′ link_target=” size=’medium’ position=’center’ label_display=” icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ av_uid=’av-3j94′ custom_class=” admin_preview_bg=”]