Je hebt het waarschijnlijk superdruk. Je hebt (te) veel werk te doen. Je kunt onmogelijk nog iets anders aannemen omdat je vol zit, dus doe je niet aan marketing. FOUT!
Marketing is een van de belangrijkste aspecten van elk bedrijf, en je kunt het je niet veroorloven om het over te slaan, alleen maar omdat je het nu te druk hebt.
Daarom ter overtuiging; De 6 redenen waarom je nog steeds aan marketing moet doen, zelfs als je overloopt van het werk!
Met marketing blijf je top of mind
Je kunt het te druk hebben om je bedrijf te promoten, maar dat betekent niet dat jouw klanten het te druk hebben om aan je te denken. In feite, als je niet aan marketing doet, raak je waarschijnlijk helemaal uit de gedachten van je klanten. En als je eenmaal uit hun gedachten bent verdwenen, wordt het veel moeilijker (en duurder) om weer terug te keren. Marketing houdt je top of mind bij jouw klanten en prospects, zodat wanneer ze klaar zijn om te kopen, ze eerst aan jou denken.
Dat kan nu zijn, maar ook pas over 2 jaar. Je wilt niet dat ene grote project mislopen wat je graag doet omdat je denkt ”dat je belangrijk genoeg bent om nooit vergeten te worden”!
Marketing trekt nieuwe leads aan
Zelfs als je tevreden bent met je huidige klantenbestand, kan je het je niet veroorloven om achterover te gaan leunen en te wachten – er is altijd ruimte voor groei. En de enige manier om nieuwe leads te krijgen is door marketing. Als je niet aan marketing doet, groei je niet en zal je bedrijf stilvallen.
Marketing houdt je bedrijf relevant
De wereld verandert snel, en bedrijven moeten mee veranderen als ze relevant willen blijven. Marketing helpt je daarbij door je op de hoogte te houden van trends in de sector en behoeften van klanten. Het stelt je ook in staat te experimenteren met nieuwe ideeën en nieuwe markten te bereiken. Want stel dat je bestaande dienstverlening stopt door een tekort aan materiaal?
Stel je eens voor dat jij niet meegaat in de tijd. Ieder principe van je bedrijf kan worden gekopieerd en verbeterd. Goed voorbeeld hiervan zijn zonnepanelen, er is bijna geen installateur die er nog droog brood mee kan verdienen. Maar er zijn wel heel veel andere bedrijven die met slim werken heel veel geld hiermee hebben verdiend.
Marketing helpt je je klanten te begrijpen
Als jij je klanten tevreden wilt houden (en dat moet je), dan moet je ze begrijpen. En de beste manier om dat te doen is door middel van marketing. Marketing stelt je in staat om gegevens over je klanten te verzamelen, zodat je kunt leren wie ze zijn, wat ze willen en hoe ze het willen.
Met marketing bouw je relaties op
Klanten kopen niet alleen producten of diensten – ze kopen relaties. Ze willen zakendoen met bedrijven en mensen die ze vertrouwen, aardig vinden en respecteren. Marketing helpt je die relaties op te bouwen door inhoud te creëren die klanten informeert, vermaakt en inspireert.
Marketing helpt je personeel te vinden
Je hebt de beste mensen nodig om bij je te werken. Je hebt het zo druk dus de mensen ook hard nodig. En marketing kan je helpen deze mensen te vinden. Door je bedrijf te promoten als een fantastische plek om te werken, zal je sneller personeel vinden. Eén enkele campagne is vaak niet genoeg. Je moet in beeld blijven.
Marketing is essentieel!
Marketing is een essentieel onderdeel van elk bedrijf, zelfs als je het druk hebt!
Als marketing niet direct helpt om inkomsten te genereren, waarom zou je het dan doen? Het antwoord is dat marketing indirect helpt bij het genereren van inkomsten door het creëren van bewustzijn, het opbouwen van relaties en het scheppen van vertrouwen met potentiële klanten. Al deze zaken leiden uiteindelijk tot meer personeel, verkoop en inkomsten voor je bedrijf.