Wie zit er nu nog op een nieuwsbrief te wachten? Niemand natuurlijk!
Jouw nieuwsbrieven met info over jouw bedrijf zijn irritante inbox-vulling voor je (potentiële) klanten. Wij stoppen er mee!
Waar zitten jouw mogelijke klanten dan wel op te wachten? En hoe blijf je toch in de picture bij je klant? Natuurlijk met e-mailmarketing.
Nog steeds een e-mail maar dan beter en interessanter. Een e-mail die niet zonder te lezen direct verwijderd wordt.
E-mailmarketing; onderschat en onmisbaar
E-mailmarketing is de beste manier om in contact te komen en te blijven met je klanten. Iedereen heeft en gebruikt email, dus waarom niet iets inzetten wat iedere klant toch al gebruikt?
De reden van e-mailmarketing is het op de radar blijven bij je klant. E-mailmarketing is daar een uitstekend middel voor.
E-mails worden altijd ontvangen, zo’n 85% van de verstuurde e-mails belandt daadwerkelijk in de inbox van de ontvanger en niet in de ongewenste emailmap.
De klant ziet hoe dan ook de boodschap. Email is een zogenaamd focus-kanaal, als men de mailing opent is alleen jouw boodschap en naam zichtbaar. Of degene de email opent, weggooit of archiveert, je naam en/of boodschap is altijd weer even voorbijgekomen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 72% promotionele boodschappen het liefst via email wilt ontvangen.
Maak het persoonlijk en waardevol
Je kunt emailmarketing ook personaliseren. Je kunt onderscheid maken in klantgroepen, bijvoorbeeld de zakelijke klant en de particuliere klant. Voor deze doelgroepen heb je vaak een net iets andere boodschap. Verder personaliseren kan ook door de ontvanger met de naam aan te spreken.
Wat belangrijk is, is dat je boodschap relevant is. Men wil informatie van je, meer achtergrond over diverse onderwerpen. Een salesgerichte actie in je mailing kan wel, maar denk dan goed na over de boodschap en de ontvanger. Dit moet goed op elkaar aansluiten.
Je kunt e-mailmarketing bijna volledig automatiseren, je verstuurt of plant het bericht in wanneer jij denkt dat het beste moment is om de boodschap te versturen. Ook is het mogelijk om je mailing te versturen naar de ontvanger op het moment wanneer diegene het meest zijn mail opent.
Verschil emailmarketing en social media
Bij het versturen van een mailing heb je zelf de controle over wie deze ontvangt. Met een social media-uiting ben je afhankelijk van algoritmes en instellingen van een tijdlijn van de ontvanger. Je bent er dus nooit zeker van of je boodschap de ontvanger wel bereikt. Wist je dat er 3x meer e-mailaccounts zijn dan Facebook en twitteraccounts samen?
Door veranderingen in het algoritme van social-media kan je van de één op de andere dag je klanten niet meer bereiken. Je zorgvuldig opgebouwde volgerslijst kan je hierdoor niet meer gebruiken. E-mailadressen daartegen blijven altijd interessant.
Bereik en respons
Uit analyse onder 177.000 campagnes van de DDMA (branchevereniging voor data-driven marketing) blijkt dat 99,2% van de verzonden e-mails ook worden afgeleverd. De bouncers (niet afgeleverde e-mails) ligt het gemiddelde op 0,4%.
Gemiddeld 38% van de verzonden e-mails wordt ook geopend, dit geldt voor mailings naar zakelijke klanten. Naar particulieren ligt de openratio lager. De doorklik-ratio (CTO) ligt op gemiddeld 16,3%, dit betekent dat 16,3% van de openers doorklikken op een link.
De ROI (return on investment), dit is de verhouding van de opbrengst ten opzichte van de investering, is bij e-mailmarketing heel hoog. Dit doordat de kosten voor de ontwikkeling en verzending minimaal zijn en het bereik en de opbrengst heel hoog.
Na het meten ga je verbeteren
Als je werkt met een goede emailmarketingtool is de mailing die je stuurt heel makkelijk te evalueren. Je ziet precies wie de mailing heeft geopend, er op welke link heeft geklikt en wie zich heeft afgemeld. Vaak kan je ook zien in welke regio de ontvangers gevestigd zijn die jouw mailing hebben geopend. Je kunt ook goed testen met bijvoorbeeld titels en call to actions, na elke mailing heb je weer meer inzicht in je doelgroep en kan je daar de volgende keer weer op in spelen.
De voordelen van emailmarketing zijn:
- E-mail marketing is niet duur
- Je kunt direct ermee beginnen
- Jouw boodschap komt direct in de mailbox van de prospect/klant
- Je kunt super veel mensen tegelijkertijd bereiken
- Je kunt e-mails personaliseren en zo een persoonlijke band opbouwen
- Statistieken zijn nauwkeurig bij te houden. Zo kun je precies zien wie je mail opent, en wanneer
- Je krijgt meer bezoekers op je website, waar je gehele dienstverlening staat
Wil je meer weten over e-mailmarketing?
Wij helpen je er graag bij.