Als je de laatste jaren een beetje hebt opgelet kan social media je niet zijn ontgaan. Je gebruikt heel waarschijnlijk zelf ook social media zoals Whatsapp, Facebook, Instagram, LinkedIn en je bedrijf ook.
Het belang van social media staat daarom ook niet ter discussie. Maar hoe zet het in dat je er ook nog iets aan hebt voor je bedrijf?
Social media effectief?
Om social media effectief in te zetten moeten we terug naar de basis en je gaan afvragen waarom je het wilt en moet gebruiken. Het is niet direct een klanten-machine en het gebruik ervan zal je ook niet direct leads opleveren.
Door gebruik te maken van de verschillende social media vergroot je de online-aanwezigheid van je bedrijf. Door het bereik van je merk of product te vergroten, zullen potentiële klanten je bedrijfsnaam eerder herkennen en aan je denken mochten ze je nodig hebben.
Het delen van projecten (want je bent toch trots op wat je doet?), tips, nieuws en leuke bedrijfsactiviteiten geven jouw bedrijf een persoonlijk gezicht. Ook al wil je graag een corporate bedrijf blijven en vooral zakelijke klanten bedienen. Achter alle andere bedrijven zitten juist mensen die een vorm van sympathie voor je creëren naar mate je ze langer volgen. Dit geeft je een duidelijke voorsprong op concurrenten bij bijvoorbeeld prijsonderhandelingen, dan is dit niet meer het belangrijkste.
Personeelswerving via social media
Je zou het bijna vergeten. Maar potentieel personeel zit ook op social media. Omdat je het niet voor nieuwe klanten wilt doen, moet je het doen om je personeelsbestand gezond te houden. Je socialmedia-activiteiten zorgen er voor dat een nieuwe monteur zich kan identificeren met je bedrijf. Zijn het interessante projecten? Krijgen de andere monteurs af en toe een veer in hun ….? Wat doe je als bedrijf eigenlijk aan activiteiten voor hun personeel?
Stel dat een monteur het bij zijn huidige werkgever niet meer naar zijn zin heeft. Juist op die momenten wil je voorbij komen als mooie nieuwe kans. Grijp die kans en wees zichtbaar op social media.
Heb je er wel eens aan gedacht om te laten solliciteren via whatsapp? Of denk je nog steeds dat de echte technische mensen die je in je bedrijf wil hebben een mooi opgesteld cv en motivatiebrief voor je gaan schrijven? De werkgevers zitten nog net niet smekend op hun knieën. Wat voeg je dan toe?
Zit je nog niet op social media? Start dan vandaag nog of breng er weer leven in!