Hoe geef je je personeel een eerlijke beloning?

Hoe geef je je personeel een eerlijke beloning?

 

Als installateur is het zo langzaamaan een kat en muis spel geworden om monteurs en werkvoorbereiders te krijgen. Om ze binnen te krijgen beloven we van alles en gaan we ver. Een dikke bonus, gratis dak vol zonnepanelen bij een contract of een rijbewijs. Het kan allemaal om maar nieuwe medewerkers in huis te halen, maar vergeten we hierdoor niet de bestaande medewerkers?

 

“Als het goed gaat hoor je de baas niet of het is super druk maar wat merken wij daar van?”

 

De cultuur in ieder bedrijf is verschillend. Geef je een individuele bonus, zorg je ieder jaar voor loonsverhoging of beweeg jij pas wanneer je personeel om loonsverhoging vraagt?

Niet tevreden?

Uit onderzoek is gebleken dat als personeel om loonsverhoging vraagt er onvrede is. Vragen om loonsverhoging kan met meerdere dingen te maken hebben. Ze hebben een aanbieding ontvangen van een ander bedrijf of ze merken dat het druk is en zien dat er geld wordt verdiend.

Soms is er voor monteurs en werkvoorbereiders maar één optie. Dat is solliciteren om te kijken wat ze waard zijn. Als je je mensen wilt houden volg dan de onderstaande tips.

 

Ben je wel zo persoonlijk als je bedrijf zich voordoet?

Ondanks dat je geen multinational bent gedragen de meeste eigenaren van een bedrijf zich vaak wel zo. Veel medewerkers kiezen bewust voor een klein bedrijf en dat is niet zomaar. Ze kiezen voor persoonlijkheid, aandacht en gezelligheid. De persoonlijke vraag aan de monteur ‘’Ben je tevreden over je salaris?’’ is dus helemaal niet zo raar in jouw bedrijf.

Het spreekwoord ‘’geen slapende honden wakker maken’’ moet je toch maar even vergeten. Want als jij het niet doet is het binnenkort te laat.

Het antwoord hoeft niet altijd tot te leiden tot loonsverhoging, het geeft je ook de mogelijkheid om te vertellen waarom iets wel of niet kan. Ook is het de simpelste vraag om te controleren of je personeel wel tevreden is. Maak er geen groot ding van en stel de vraag zo even tussen de werkzaamheden door, bijvoorbeeld als je even komt kijken op de klus.

 

Inzicht en transparantie

Wees transparant over wat het bedrijf verdiend. Dat het druk is wilt nog niet meteen zeggen dat je heel veel verdiend. Je moet bijvoorbeeld buffers opbouwen voor als het ineens wat minder gaat of die goede klant, waarom het altijd zo druk is. betaald eigenlijk helemaal niet zo goed.

Geef een kijkje in de dilemma’s waar je als eigenaar tegenaan loopt. Dit geeft meteen mogelijkheden om ze mee te laten denken over oplossingen en hiermee geef je ook automatisch inzicht in de kosten en randzaken die meestal niet bekend zijn.

Veel werknemers hebben geen idee wat er speelt in een bedrijf, hoeveel zekerheid hebben ze en hoe ver worden ze overal in betrokken?

Zijn de salarissen niet meer marktconform en heb je moeite met betalen? Reken je dan wel met de juiste kostprijs? Zijn je prijzen wel marktconform en van deze tijd?

 

Hoe belangrijk is de financiële beloning?

In de meeste gevallen heeft een verhoging van het salaris maar een klein beetje invloed op de tevredenheid en dat is dan vaak maar van korte duur.

Het geven van een eerlijke beloning spreekt natuurlijk voor zich maar het tonen van erkenning kan ook een beloning zijn. Iedereen heeft ook behoefte aan waardering of wilt de mogelijkheid zich verder te ontwikkelen. Zorg dat er voldoende plezier in het werk is en ook onder alle collega’s.

Volgens het nationaal beloningsonderzoek zijn sfeer en cultuur en inhoudelijk uitdagend werk voor bijna 70% verantwoordelijk voor tevredenheid.

Zorg daarom dat je met belonen altijd één stap voor bent dan je concurrerende collega’s.

 

 

Deel dit bericht:
Aansluiten?

Samen beter worden!

Dat is niet alleen ons antwoord op concurrentie. Het is onze belofte aan jou. 

Meld je aan voor:

De enige e-mail* voor installateurs met ambitie. Maandelijks waardevolle inzichten en praktische tips.

* Waardevolle info, geen spam. Concrete en praktische actiepunten. Niet tevreden? Opzeggen kan altijd.