Communicatie wordt tegenwoordig altijd ondersteund door internet, hetzij mail, website of Social Media. Er liggen hier dus enorme kansen om bij jouw klanten aan te sluiten. Niet alles hoeft online te gebeuren, maar het goed gebruikmaken van internet kan zeker het imago en de bekendheid van jouw bedrijf verbeteren. In dit blog leggen we je uit hoe jouw installatiebedrijf op een handige manier Social Media inzet.
Wie is jouw doelgroep?
Het belangrijkste om mee te beginnen zijn jouw klanten. Wie zijn het en waar zijn ze te vinden? LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk. Gebruikers hiervan verwachten zakelijke informatie. Dit medium is ideaal voor jou om te delen wat je kunt en waar je mee bezig bent. Ook kun je hier goed zelf nieuwe contacten opbouwen en onderhouden. Facebook is meer gericht op consumenten, deze verwachten meer entertainment of aanbiedingen. Twitter is dan weer een medium voor zowel zakelijk als particulier. Ben je op zoek naar nieuw, jong personeel? Dan is Instagram wellicht ook een goede optie.
De informatie die je deelt moet afgestemd zijn op de doelgroep. Probeer gericht in te zetten op één of twee kanalen, in plaats van alle Social Media kanalen die je kent een klein beetje te vullen. Zo houd je het voor jezelf overzichtelijk.
Wat wil je bereiken?
Nadat je vaststelt wie je doelgroep is en waar ze te vinden zijn, bepaal je wat je wilt bereiken. Over het algemeen is content delen op Social Media vooral bedoeld om relaties te onderhouden of op te bouwen. Doelen die je kunt hebben zijn:
- je naamsbekendheid verhogen;
- nieuwe relaties leggen;
- personeel werven
- nieuwe klanten krijgen
Dit laatste zal niet één op één het geval zijn. Social media zet je met name in om jouw ‘merk’ te ondersteunen. Onderschat het daarmee niet. Het beeld dat klanten op deze manier van jou krijgen kan er precies voor zorgen om juist wel of niet met jou in zee te gaan. Jij weet wel wat je kunt en dat je betrouwbaar bent, maar iemand die je niet kent weet helemaal niets. Bouw dus aan de betrouwbaarheid van je bedrijf en deel wat je kunt en hoe je dit doet.
Gebruik Social Media ook zeker interactief en reageer op mensen die berichtjes aan jou sturen. Wees actief in het liken, delen en reageren op berichten van jouw klanten of voor jou interessante mensen. Hiermee speel jij jezelf in de kijker en positioneer jij je sympathiek en betrokken.
Hoe creëer je content?
“Wat moet ik dan delen, ik ben toch geen reclamebureau?” Klopt, maar je hebt alsnog genoeg interessante informatie voor anderen. Vraag je af wat voor jouw doelgroep interessant is om te zien. Klanten willen graag weten met wie ze zakendoen, dus laat wat van jezelf en je personeel zien. Ook is het goed om projecten te delen, zodat goed duidelijk is wat jouw expertise is. Je kunt ook een fotoshoot houden, zo breng je projecten, personeel en diensten professioneel in beeld. Deel niet alle content in één keer, maar verspreid dit over een langere tijd. Het is een goede gewoonte foto’s van projecten te maken als deze zijn afgerond. Hiermee creëer je ook ‘bewijsmateriaal’ voor op je website. De makkelijkste manier is om werknemers ook af en toe foto’s te laten maken. Geef ze desnoods een voorbeeld mee, zodat ze weten hoe ze dit handig kunnen doen.
Andere content is het delen van flyers van acties, bijvoorbeeld een aanbieding voor zonnepanelen of een uitnodiging voor een open dag. Maar wellicht ook informatie van nieuwe kennis of technieken die jij een klant kunt aanbieden. Ook kun je informatie met betrekking tot regelgeving delen.
Laat van je horen!
Kortom wil je dat mensen jou weten je bereiken? Laat van je horen, dan weten ze wat ze aan jou hebben! Maak een concreet plan, zodat je de lasten over het de minder drukke tijden uitsmeert. Op de lange termijn heb je echt iets aan goede marketing!