Ik ben installateur en ik kan alles!

installateur

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-jui6rkf3′ custom_class=” admin_preview_bg=”]

Een voorbeeld van een gesprek met een installateur over zijn werkzaamheden:

Wat kun je dan allemaal?

“Krachtstroom, zwakstroom, noodverlichting, buitenverlichting, nen3140 keuring, branddetectie, alarm, zonnepanelen, laadpalen, buitenverlichting.

Niets vergeten?

O ja! Bliksembeveiliging, domotica, netspannningsanalyse, noodstroomvoorzieningen, thermografisch onderzoek, zorgcommunicatie énnnn toegangscontrole.

“Zo was dat het?” “Nee, nee!”

Ik ben ook dé Ledspecialist in de regio!

En voor wie doe je dit?

Nou, een beetje voor iedereen: bedrijven, gemeenten, scholen, particulieren en toch ook wel veel met aannemers. Woningbouw, niet de seriematige hoor, daar valt niets in te verdienen. Alleen de luxe woningbouw, utiliteit een beetje, en natuurlijk al het onderhoud bij bedrijven. Ja, ik wil ook graag de huisinstallateur zijn voor grote instellingen.”

Per jaar bezoek ik meer dan 100 elektrotechnische en totaal installateurs. Om de opsomming niet te groot te maken beperk ik me alleen tot het gemiddelde antwoord van de elektrotechnische installateur op de vragen:  

“Waar ben je in gespecialiseerd?” en “Wie is je doelgroep?”

Geen focus

De gemiddelde installateur doet alles. Hij kiest niet omdat hij geen ‘nee’ wil verkopen aan zijn klant. En hij kan toch ook alles maken en repareren waar een draad aan zit of in moet?  

Volgens mij kan het niet zo zijn dat je als bedrijf overal goed in bent. En alles leuk vind om te doen. Ik denk dat het logische gevolg is van alles maar doen als bedrijf en dat je op alle onderdelen een mager 7-tje scoort. Met als resultaat dat je weliswaar je risico gespreid hebt, maar dat je nooit de beste of de goedkoopste bent die dat werk kan doen voor de klant.

Geen focus = Geen winst

  • Als je 3 keer per jaar een KNX-installatie maakt, dan ben je slechter en duurder dan de installateur die dit iedere week doet.
  • Als je 10 standaard appartementen per jaar doet ben je slechter en vooral duurder dan de woningbouwinstallateur die er 100 per jaar doet!
  • Als je 16 zonnepanelen doet per week legt…. Enzovoort enzovoort…

En wat ik dan ook vaak hoor van een installateur is: ‘Eigenlijk vind ik er niets aan om zo’n nieuwbouwwoning te maken en ik verlies er nog geld op ook!’

Geen focus  = Geen plan

Het eerste wat Herman den Blijker doet bij een restaurant dat matig draait, is de menukaart versimpelen. Duidelijker voor de klant en veel winstgevender! Wanneer je ondernemer bent en niet alles aan het toeval wil overlaten, is het fijn als je een plan hebt. Voor jezelf plezierig, voor je medewerkers duidelijk en voor je klanten helder.

Neem dus de tijd om over je bedrijf na te denken. Waar zijn jullie echt goed in of waar kunnen jullie als bedrijf echt goed in worden? Wat vinden jullie echt leuk om te doen? En heb je hier al de klanten voor?

Als je deze vragen hebt beantwoord kun je aan de slag. Aan de slag met jouw bedrijf. Aan de slag met het zoeken van de beste klanten voor je aanbod of het bedenken van het beste aanbod voor jouw klanten. 
[/av_textblock]

[av_image src=’https://lidworden.uwduurzameinstallateur.nl/wp-content/uploads/2018/06/Posts_whitepapers4.png’ attachment=’3815′ attachment_size=’full’ align=’center’ styling=” hover=” link=’portfolio,1789′ target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ copyright=” animation=’no-animation’ av_uid=’av-jui6s8u9′ custom_class=” admin_preview_bg=”][/av_image]

Deel dit bericht:
Aansluiten?

Samen beter worden!

Dat is niet alleen ons antwoord op concurrentie. Het is onze belofte aan jou. 

Meld je aan voor:

De enige e-mail* voor installateurs met ambitie. Maandelijks waardevolle inzichten en praktische tips.

* Waardevolle info, geen spam. Concrete en praktische actiepunten. Niet tevreden? Opzeggen kan altijd.