Natuurlijk wil je dat je werknemers betrokken zijn bij je bedrijf. Dit geldt voor het kantoorpersoneel maar ook zeker voor de monteurs.Het is duidelijk, ook bij jou in het bedrijf zit er een kloof tussen ‘kantoorpersoneel’ en monteurs. Hoe verklein je deze kloof en hoe krijg je alle neuzen weer dezelfde kant op?
Motiveren van werknemers
Motiveren is meer dan alleen leidinggeven. Er komt meer bij kijken, het is maatwerk. Je moet weten wat jouw werknemer motiveert, dit is bij iedereen anders. Weet je wel genoeg van je werknemers, ken je hun achtergrond, hun ambities, overtuigingen en hun passie? Nee? Pas als je dat weet kan je zorgen voor de juiste motivatie en inzet.
Zit de werknemer wel op de juiste plek binnen je bedrijf? Is hij tevreden, kan hij zijn ei kwijt? Heeft ie de verantwoordelijkheden die hij wilt. Kom dat te weten. Met een simpel praatje aan de lunchtafel wordt je misschien al heel veel wijzer.
Werknemers worden bijna niet warm of koud van winst of verlies van het bedrijf, dit is gebleken uit onderzoek. Het moet de werknemers persoonlijk raken, dan geven ze er pas wat om en gaan ze ergens mee aan de slag.
Hoe zorg je ervoor dat iedereen tevreden is? Hier is geen handleiding voor. Iedereen wil wat anders. Monteur 1 wil graag op tijd thuis zijn, omdat de kinderen dan niet alleen zijn. De tweede vindt het belangrijk om helemaal betrokken te zijn bij een project, om zo te leren. En de derde is nog ambitieuzer en wil graag in de toekomst werkvoorbereider worden. Verschillende mensen met hetzelfde beroep maar met totaal verschillende motivatie.
Tja, als je er zo over nadenkt is het motiveren van werknemers nog niet zo makkelijk. Het kost tijd en moeite, maar met goede motivatie van werknemers verdien je het dubbel en dwars terug.
Hieronder de do’s and don’ts bij motiveren van werknemers:
DO’s
1. Communiceer!
Weet wat je werknemers willen en probeer daar rekening mee te houden! Zo kan je ook zien of hij wel op de juiste plek in je bedrijf zit!
2. Geef de ruimte en vertrouwen!
Wees duidelijk in je opdrachtbeschrijving, maar geef ook de ruimte om de monteur met nieuwe inzichten of ideeën te laten komen. En luister hier dan ook naar.
3. Geef feedback!
Niet alleen als er iets mis gaat. Dat schouderklopje verdient je werknemer af en toe, geef dit ook.
4. Geef aandacht!
Ga langs bij een project, kijk wat je monteurs doen en stuur ze ook op locatie. Ze voelen zich belangrijker, goed voor de motivatie.
5. Ideeënbus!
Mocht je het idee hebben dat er iets speelt maar ze het niet durven zeggen, zet een ideeënbus neer, zo mogen ze (anoniem of niet) hun ideeën of suggesties kenbaar maken.
DON’T
1. Over 1 kam scheren!
Doe dit niet, iedereen is uniek met zijn eigen motivatie en ambitie! Kom dat juist te weten!
2. Deel geen strenge orders uit!
Tuurlijk, zorg voor een duidelijke projectomschrijving. Maar ga niet delegeren op een negatieve en strenge manier, niet goed voor de motivatie en sfeer.
3. Stel geen onredelijke doelen!
Zorg dat de verwachtingen duidelijk zijn, verwacht ook niet het onmogelijke! Blijf reëel.
4. Negeer ideeën niet!
Het motiveert niet als je ideeën niet worden gezien. Dus laat weten aan je werknemers wat je er van vindt. Geef je feedback!
Heb je zelf ideeën? Laat het ons weten! Dan delen wij het met je collega’s!
[av_button label=’Download het Whitepaper over Succesvol ondernemen’ link=’portfolio,2270′ link_target=” size=’medium’ position=’center’ label_display=” icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ av_uid=’av-28q6yh’ custom_class=” admin_preview_bg=”]