“Een bedrijfsbrochure. Dat is toch wel erg 2010 hoor, wie heeft er nu nog een bedrijfsbrochure? Dat levert je toch geen klanten meer op? Mijn website vervangt de brochure.”
Het tegenovergestelde is juist waar. Een bedrijfsbrochure meesturen (dit kan gewoon in pdf) met je offertes, contactaanvragen en andere mails levert je aanzienlijk meer klanten op dan offertes zonder brochure. Het doorlezen van een brochure kan net dat extra zetje geven om toch voor jouw bedrijf te kiezen.
Het belang van een bedrijfsbrochure voor installateurs
Bij offerte-aanvragen kan en zal je niet altijd de goedkoopste zijn. Dit heeft een reden. Je levert meer kwaliteit, bent gecertificeerd, staat 24/7 klaar bij storingen, etc. Daarnaast wil je ook vertrouwen bieden. Dat jouw bedrijf bijvoorbeeld al een lange staat van dienst heeft, en gespecialiseerd is in een bepaald soort werkzaamheden, kan je allemaal niet vertellen in de offerte of contact aanvraag. Wanneer je bij een klant bent is het bijna niet mogelijk om te vertellen wat je allemaal voor ze kunt betekenen. Waar je goed in bent met je bedrijf, en welke diensten je allemaal voor je klant kunt uitvoeren.
Het doel van een bedrijfsbrochure is om je doelgroep (de lezer) te prikkelen. De brochure moet niet alleen informatie geven over het bedrijf, maar ook laten zien wat je bedrijf onderscheidt van andere bedrijven in dezelfde branche. Juist al deze kleine, vaak (voor jou) normale punten, kunnen juist de trigger zijn om de klant over te halen.
Na de offerte of contactaanvraag komt de aanvrager vaak niet meer terug op je website (als daar wel alle belangrijke informatie staat). Ze lezen je offerte door en beslissen op basis van gevoel en vergelijk in hun mailbox om voor jou te kiezen. Uiteindelijk wil je niet alleen maar offertes maken en er niks voor terug krijgen.
Wat staat er in een professionele bedrijfsbrochure?
Allereerst het logo, de naam en de website van je bedrijf.
Je geeft wat informatie over je bedrijf zoals een historie, diensten etc. En wat het bijzonder maakt ten opzichte van andere bedrijven in dezelfde branche: bijvoorbeeld dat de meeste monteur en werkvoorbereiders in je bedrijf 15 jaar of meer ervaring hebben en dus precies weten wat er in elke situatie nodig is. Of dat jullie het hele jaar door werken onder alle weersomstandigheden. Misschien werken je in het weekend en op feestdagen als andere bedrijven gesloten zijn.
Bij elk onderwerp laat je dit zien vanuit verschillende invalshoeken: waarom jouw bedrijf beter is dan een ander, waarom klanten blij zijn met jullie, en wat klanten over jullie zeggen.
Geen reclame!
De bedrijfsbrochure is geen reclame. Het is een verkoopinstrument om de klant ervan te overtuigen dat jij de beste bent voor de klus, door je geschiedenis en eerdere projecten / foto’s te laten zien. De brochure kan ook echte verhalen van tevreden klanten bevatten.
Klanten die jouw bedrijfsbrochure doorlezen zullen overtuigd raken van hoe deskundig je bent op basis van alle eerdere projecten die je hebt gedaan. Dit zal hen helpen zich vertrouwd te voelen met je bedrijf en de stress te verminderen bij de keuze.
Door een professioneel ogende bedrijfsbrochure mee te sturen met je offertes, laat je zien dat je weet waar je mee bezig bent. Dat wekt vertrouwen en maakt de kans groter dat zij voor jouw diensten zullen kiezen.