Steeds meer bedrijven worden overgenomen door andere (grotere) bedrijven. Marktconsolidatie noemen we dit. Dit heeft voordelen maar zeker ook nadelen voor jouw bedrijf (als je niet wordt overgenomen) en je directe concurrent bijvoorbeeld wel. Welke zijn dit en hoe bereid je je hierop voor?
Door marktconsolidatie ontstaat een kleine groep partijen die een groot gedeelte van de richting van de markt bepalen. Dit soort grote partijen zullen vooral door branding en merkbeleving een positie in de markt claimen. Waarbij dit gericht zal zijn om een groot gedeelte van de markt aan te spreken.
Nu grote bedrijven kleinere bedrijven opkopen, kan het voor de overgebleven (kleinere) bedrijven moeilijk zijn om bij te blijven. Hier volgen enkele voor- en nadelen van marktconsolidatie.
Voordelen:
Wat zijn de mogelijke voordelen voor jou als zelfstandig opererend bedrijf?
Minder concurrentie
Wanneer een bedrijf wordt opgekocht door een groter bedrijf, kan het niet langer breed concurreren op de markt. Dit kan leiden tot hogere prijzen en verminderde kwaliteit omdat de grotere onderneming haar investering probeert terug te verdienen.
Verlies van banen
Wanneer een bedrijf door een groter bedrijf wordt gekocht, worden vaak werknemers ontslagen. Dit komt omdat de grotere onderneming de kosten wil verlagen en de efficiëntie wil verhogen. Nu zal dit niet direct zichtbaar zijn in de installatiebranche maar het kan wel voorkomen dat werknemers niet bij hele grote bedrijven willen werken, dit biedt voor jou kansen. (Het kan juist ook zijn dat personeel hier wel bij wil werken).
Minder keuze voor de klant
Wanneer er slechts een paar grote spelers op een markt zijn, heeft de klant minder keuze uit producten en diensten. Dit kan leiden tot hogere prijzen en verminderde kwaliteit omdat de grotere ondernemingen proberen hun marktaandeel te vergroten en minder specialistisch werken.
Nadelen
Wat zijn de nadelen voor jou als zelfstandig opererend bedrijf. Waar krijg je mee te maken bij de concurrentie?
Grotere efficiëntie en schaalvoordelen
Wanneer een bedrijf groter wordt, kan het goedkoper inkopen dan toen het kleiner was. Dit komt door de mogelijkheid om betere prijzen te onderhandelen met leveranciers.
Grotere naamsbekendheid
Een groot bedrijf wordt eerder door de klant herkend dan een klein bedrijf. Dit komt door de grotere koopkracht van een grote onderneming en haar vermogen om de markt te domineren.
Kansen voor personeel
Jouw personeel kan meer kansen zien bij een groter bedrijf. Grotere bedrijven hebben vaak gezamenlijke grote personeelsfeesten en/of dagen. Dit kan natuurlijk aantrekkelijk zijn voor jouw monteurs.
Meer innovatie:
Een groot bedrijf beschikt over meer middelen dan een klein bedrijf. Hierdoor kan het investeren in onderzoek en ontwikkeling, wat leidt tot meer innovatie.
Voorbereiden op Marktconsolidatie?
Marktconsolidatie kan goed of slecht zijn voor je bedrijf, afhankelijk van je positie op de markt. Bedrijven moeten zich bewust zijn van deze voor- en nadelen en zicht hier mogelijk op voorbereiden. Hoe doe je dat?
SWOT-analyse
Een manier om je voor te bereiden is door een SWOT-analyse uit te voeren om je sterke en zwakke punten en kansen en bedreigingen in kaart te brengen. Daarnaast kan je een bedrijfsplan opstellen waarin je je doelen en doelstellingen schets, en hoe je die denkt te bereiken. Dit zal je helpen overeind te blijven.
Branding en merkbekendheid
Een ander belangrijk onderdeel is aandacht geven aan marketing, werken aan je branding en naamsbekendheid. Veel installatiebedrijven doen dit op dit moment helemaal niet. Als je regionaal een ‘’naam’’ wilt blijven voor klanten en potentieel personeel moet je nu je marketing gaan optuigen. Wist je dat dit is wat wij doen voor onze installateurs?
Zoek de samenwerking
Je kan het niet allemaal alleen. Samenwerken met andere bedrijven geeft je een groot voordeel zonder dat je hierbij je identiteit verliest. Samen met andere bedrijven inkopen en het delen van kennis in bijvoorbeeld een samenwerkingsverband zoals Uw Duurzame Installateur geeft je deze voorsprong.