Monteurs gezocht! De 7 tips die echt werken bij het vinden van nieuwe monteurs

Je hebt echt alles al geprobeerd.
‘’Monteurs gezocht!’’ staat er in grote letters op alles wat rijdt van jouw bedrijf en in al je advertenties.

Twee sollicitanten tot nu toe. Een bakker van 45 jaar die zich graag om laat scholen tot elektricien, en een werkvoorbereider die eigenlijk liever werkvoorbereider wil blijven. Daar zit je dus niet op te wachten.

Dit kan nog wel eens héél lang gaan duren!

Goed technisch personeel vinden is een groot probleem.

(Goede) monteurs zijn schaars en dat ze bij je solliciteren is echt een uitzondering. Bijna ieder installatiebedrijf heeft een aantal vacatures die al lang openstaan. Te weinig personeel is funest voor de groei van je bedrijf. Daarom is het belangrijk dat je op zoek gaat en op zoek blijft gaan naar nieuwe monteurs.

Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf uitblinkt en dus nieuwe monteurs kan aannemen?

Verwijder drempels en geef meer

Om te beginnen één van de open deuren, waarvan je wist dat hij ging komen, maar niet voor niets in dit artikel staat.

”Kijk met een kritisch oog naar je vacaturetekst! Mogelijk zijn er nog te veel drempels voor de monteur om bij jou te komen solliciteren. Vraag je veel? Geef dan veel!”

Jaren ervaring, zelfstandig werken, leidinggeven en een rijbewijs? Daar staat dan bijvoorbeeld een vast contract, riant salaris en direct een eigen auto tegenover. Extraatjes zoals de mogelijkheid tot 4 dagen werken? Geef eraan toe en maak het de monteurs naar hun zin.
Is jouw bedrijf aantrekkelijk en zorg je goed voor je personeel? Dan is je personeel ook goed voor jou! Met een standaard advertentie en vacaturetekst ga je het tegenwoordig niet meer redden. Denk buiten de box en denk verder dan de tekst ‘’monteurs gezocht’’

Maak je eigen personeel enthousiast

Dat iedereen het naar zijn zin heeft en met een fijn gevoel naar zijn werk gaat is niet vanzelfsprekend. Veel personeelsleden zijn niet ontevreden maar zeker niet zo enthousiast over het bedrijf als jij denkt. Zorg er dus voor dat je de tijd neemt om je personeel enthousiast te maken.
Gebruik dit enthousiasme om nieuwe monteurs te werven.
Hoe?

Maak bijvoorbeeld een video over je bedrijf met enthousiaste collega’s, leuke werkzaamheden en mooie momenten. Gebruik die video in je vacatures!

Is je personeel enthousiast dan zullen ze zich vrijwillig inzetten als ambassadeur voor je bedrijf! Als zij de video graag delen weet je zeker dat het ook andere monteurs aan zal trekken.

Uit verschillende onderzoeken is ook gebleken dat een video 87% meer kans geeft dat iemand doorklikt naar de werkelijke advertentie.

Zoek interessant werk

Niet al het werk is interessant of leuk. Vraag de monteurs wat voor werk ze echt leuk vinden. Laat ze weten en merken dat je speciaal voor hen ook actief op zoek bent naar interessant en uitdagend werk. Zet hier bijvoorbeeld Social Media zoals Facebook of instagram voor in. Gemakkelijk, goedkoop en met een groot lokaal bereik.

Ik hoor je denken ‘ben je gek, ik heb het toch veel te druk’.
Klopt, maar je adverteert met meerdere doelen:

  1. Iedereen wil werken bij dat bedrijf waarover anderen zeggen ‘dat is een tof bedrijf’. Als je bedrijf bekend is in de regio, heb je een grotere kans op nieuw personeel.
  2. Voordat je opvalt bij potentiële sollicitanten moet je vaak bij ze in beeld komen. Met meerdere gemengde advertenties en vacatures ga je zeker opvallen.
  3. Je laat duidelijk zien welke werkzaamheden je bedrijf doet.
  4. Je laat je personeel zien dat je je best doet voor ze.
  5. Meer werk betekent dat je selectief kan zijn en hogere prijzen kan vragen. Hierdoor kan je je personeel ook vaker een extraatje geven.

Extra tips

Neem contact op met scholen, en geef door dat je ruimte hebt voor leerling-monteurs en stagelopers. Vaak is het nog een hele zoektocht voor leerlingen om een bedrijf te vinden dat ruimte en interesse heeft.

Bind je personeel aan je bedrijf met bijvoorbeeld extra opleidingen. Maak doorleren aantrekkelijk. Betaal de opleiding en geef een bonus als ze een diploma halen. Dit biedt jouw bedrijf ook mogelijkheden om interessanter werk aan te nemen. Zo maak je jouw bedrijf een stuk aantrekkelijker.

Mensen werken bij mensen. Laat zien voor wie je nieuwe monteurs uiteindelijk gaan werken. Geef je bedrijf voor de buitenwereld een gezicht. Het meest voor de hand liggende gezicht is dat van de eigenaar.

Wat een gedoe, waar begin ik?

Uw Duurzame Installateur helpt installateurs bij alles wat niet hun kerntaak is.
Bijvoorbeeld bij het vinden van goed personeel.

Deel dit bericht:
Aansluiten?

Samen beter worden!

Dat is niet alleen ons antwoord op concurrentie. Het is onze belofte aan jou.