Als installatiebedrijf heb je veel eenmalige klanten. Je levert goed werk met de installatie van laadpalen, meterkasten, beveiligingscamera’s, verlichting, etc. De klanten zijn tevreden met het werk. Maar wat gebeurt er als er na een paar jaar iets misgaat? Ze kunnen je bellen om het te komen repareren, maar de kans is groot dat ze gewoon naar een ander bedrijf gaan. Ze zijn immers niet verplicht om je opnieuw in te schakelen.
Dat is waar onderhoudscontracten van pas komen. Door klanten een onderhoudscontract aan te bieden, kan je ervoor zorgen dat ze je als eerste bellen als er iets misgaat. Niet alleen dat, maar je kunt ze ook extra diensten of producten aanbieden. In dit artikel leggen we uit waarom elk installatiebedrijf onderhoudscontracten met zijn klanten moet afsluiten.
Soorten onderhoudscontracten:
Onderhoudscontracten hebben meestal betrekking op preventief onderhoud, dat wil zeggen gepland onderhoud dat bedoeld is om de installatie soepel te laten werken en te voorkomen dat kleine problemen grote problemen worden. Dit in tegenstelling tot correctief onderhoud, waarbij reparaties worden uitgevoerd nadat iets al kapot is gegaan.
De voordelen van onderhoudscontracten
Er zijn drie belangrijke voordelen van onderhoudscontracten voor je klanten:
- Verhoogde klanttevredenheid
- Verbeterde klantenbinding
- Verhoogde continuïteit van inkomsten
- Meer waarde in je bedrijf
Verhoogde klanttevredenheid
Het grootste voordeel van onderhoudscontracten is een grotere klanttevredenheid. Wanneer je klanten weten dat ze je kunnen bellen wanneer er iets misgaat, zullen ze veel tevredener zijn over je service in het algemeen. En wanneer ze tevreden zijn over je service, zullen ze veel minder snel geneigd zijn hun zaken elders onder te brengen.
Verbeterde klantenbinding
Nauw verbonden met een verhoogde klanttevredenheid is een verbeterde klantenbinding. Als je klanten weten dat ze erop kunnen vertrouwen dat je er voor hen bent wanneer ze je nodig hebben, zullen ze de volgende keer dat ze service nodig hebben veel minder snel op zoek gaan naar een ander bedrijf.
Verhoogde continuïteit van inkomsten
Studies hebben aangetoond dat het tot 25 keer meer kost om een nieuwe klant te werven dan om een bestaande klant te behouden. Het is dus zeker de moeite waard om ervoor te zorgen dat je bestaande klanten blijven! Als het ooit weer minder gaat ben jij verzekerd van werk en klanten.
Meer waarde in je bedrijf
Je bedrijf heeft waarde. Die waarde zit in heel veel onderdelen. Als je je bedrijf ooit wilt verkopen zijn onderhoudscontracten de kers op de taart. Deze waarde staat nooit ter discussie. Een extra (financiële) reden om je klanten een onderhoudscontract te adviseren.
Zoals je kunt zien, zijn er veel goede redenen om onderhoudscontracten met je klanten te hebben. Het verhoogt niet alleen de klanttevredenheid en klantenbinding, maar het geeft je ook de mogelijkheid om je klanten extra producten en diensten te verkopen – wat meer inkomsten voor je bedrijf betekent! Dus waar wacht je nog op? Begin vandaag nog met het aanbieden van onderhoudscontracten!