Positionering voor installatiebedrijven

Je staat op de parkeerplaats van een autobedrijf en je kijkt om je heen. Aan de ene kant zie je een glimmende Ferrari, aan de andere kant een veilige en betrouwbare Volvo, verderop een innovatieve Tesla en niet te vergeten de betaalbare Dacia. Ze hebben allemaal vier wielen en brengen je van A naar B, maar elk merk vertelt zijn eigen verhaal.

En dat is precies waar het bij positionering om draait: je moet kiezen welke weg jouw bedrijf wil inslaan en daar 100% voor gaan. Maar hoe doe je dat?

Ferrari of Dacia: Wat wil je uitstralen?

Vergelijk jouw installatiebedrijf eens met een auto. Ben je de luxe en exclusieve Ferrari van de markt, die voor een hoge prijs een premium service levert? Of ben je meer de Dacia, betaalbaar en praktisch, zonder al te veel poespas? En misschien zie je jouw bedrijf liever als een veilige en betrouwbare Volvo, die stabiliteit en degelijkheid uitstraalt. Of juist als een innovatieve Tesla, altijd op zoek naar de nieuwste technologieën en duurzame oplossingen. Elk type heeft zijn eigen charme en aantrekkingskracht, en er is geen goed of fout – zolang je maar kiest en consistent bent.

Wees trouw aan je keuze

Het maakt niet uit of je kiest voor de Ferrari of de Dacia; wat belangrijk is, is dat je consistent bent in alles wat je doet. Als je je positioneert als een betrouwbaar en veilig bedrijf, zorg dan dat jouw communicatie dat ook uitstraalt. Gebruik een degelijke en duidelijke taal, vermijd overdreven claims en zorg dat je klantenservice en installaties vlekkeloos zijn. Klanten moeten dat veilige gevoel bij elke interactie met jouw bedrijf ervaren.

Ben je de innovatieve Tesla van de installatiebedrijven? Laat dan je creativiteit en vooruitstrevende ideeën in alles doorschemeren. Toon nieuwe technologieën op je website, deel futuristische projecten op je social media en durf buiten de gebaande paden te denken. Trek het soms zelfs een beetje extreem door, zodat jouw doelgroep weet dat jij de expert bent op het gebied van innovatie.

Consistentie is de sleutel

Net zoals een Ferrari niet ineens met een Dacia-logo rondrijdt, moet jouw bedrijf ook geen tegenstrijdige signalen uitzenden. Consistentie in je boodschap, uitstraling, service en klantbenadering zorgt ervoor dat klanten weten wat ze van je kunnen verwachten. En geloof me, niets is zo krachtig als een duidelijke en consistente positionering. Klanten willen namelijk zekerheid; ze willen weten waar ze aan toe zijn als ze met jou in zee gaan.

Een klein voorbeeld:

Stel je voor dat je een installatiebedrijf runt dat zich richt op duurzame energie-oplossingen. Je positioneert jezelf als de innovatieve Tesla in jouw vakgebied. Dan is het essentieel dat alles wat je doet die innovatie benadrukt. Van de warmtepomp die je installeert tot de communicatie die je gebruikt – het moet allemaal in lijn zijn met jouw innovatieve imago. Organiseer bijvoorbeeld een open dag waar je de nieuwste technologieën demonstreert of schrijf / vertel in blogs of video’s over de laatste ontwikkelingen op het gebied van duurzame energie. Jij bent de voorloper, laat het zien.

Kies jouw wagen en ga ervoor

Het kiezen van een duidelijke positionering is net als het kiezen van de juiste auto. Het is niet alleen een kwestie van smaak, maar ook van wat het beste bij jouw bedrijf past. Of je nu gaat voor luxe, betrouwbaarheid, innovatie of betaalbaarheid, zorg ervoor dat jouw positionering terug te zien is in al je uitingen. Zo weten jouw klanten precies wat ze kunnen verwachten, en kun jij je onderscheiden van de concurrentie.

Maar mijn bedrijf bestaat al jaren, hoe kan ik nu nog kiezen?

  1. Reflecteer op je huidige positie: Onderzoek wat jouw bedrijf uniek maakt en wat klanten waarderen. Dit helpt je te bepalen waar je je kunt onderscheiden.
  2. Kies een duidelijke richting: Wil je bekendstaan als luxe, betrouwbaar, innovatief of betaalbaar? Kies een positie die past bij jouw doelen en waarden.
  3. Communiceer je keuze: Zorg dat je marketing, website en communicatie je nieuwe positionering weerspiegelen. Consistentie is hierbij cruciaal.
  4. Heb geduld en blijf herhalen: Het kost tijd om een nieuwe positionering te laten landen. Blijf je boodschap herhalen en wees geduldig.
  5. Blijf meten en bijsturen: Houd in de gaten wat werkt en wat niet. Pas aan waar nodig en luister naar feedback om relevant te blijven.

Ook al bestaat je bedrijf al jaren, het is nooit te laat om een duidelijke keuze te maken en je opnieuw te positioneren!

Dus, welke wagen wordt het voor jouw bedrijf?

Deel dit bericht:
Aansluiten?

Samen beter worden!

Dat is niet alleen ons antwoord op concurrentie. Het is onze belofte aan jou.