‘Prijsvechter’ of ‘expert’; de keuze is aan jou!

Tijdens de recessie heeft onze branche flinke klappen gekregen. Een open deur, maar belangrijk genoeg om nog eens bij stil te staan. Want veel installateurs hebben zich nog onvoldoende aangepast aan de nieuwe marktsituatie, dat is een gevaarlijke ontwikkeling. Speel je in op de trends of mis je (voorgoed) de boot?

Hoe blijf je succesvol in deze tijd?

Positioneren en communiceren

Gedwongen door de marktsituatie kiezen installatiebedrijven steeds vaker een nieuwe propositie; die van puur en alleen montagebedrijf. Deze bedrijven zijn vervolgens in staat om veel lagere uurtarieven te rekenen en gedragen zich daarmee als echte ‘prijsvechters’. Het betekent meteen dat het werken met een standaard kostprijs, zoals de branche gewend is, wel eens verleden tijd zou kunnen zijn. Per klus zal een tarief moeten worden vastgesteld. Bovenstaande geldt met name voor het standaard bulkwerk. Als het gaat om specialistisch werk, zoals gebouwautomatisering of energiebesparing, blijft ‘kwaliteit’ van groot belang. Voor dit werk zijn inleners en ZZP’ers veel minder geschikt, dit blijft het werk van de vakman, met bijbehorende tarieven. In de markt is een duidelijke tweedeling te zien, de vakman aan de ene kant en de prijsvechter aan de andere kant. Aan welke kant sta jij?

Voor veel (traditionele) installatiebedrijven geldt dat doorgaan op de huidige weg het gevaar betekent om tussen wal en ’t schip te raken. Je bent dan straks te duur voor het bulkwerk en je vraagt te weinig voor het specialistische werk.

Concurreren dus communiceren!

Installatiebedrijven zullen dus een keuze moeten maken! Door bovenstaande trend wordt de concurrentiestrijd heviger in de branche. Zowel voor de expert als voor de prijsvechter wordt het daarom nog belangrijker om zichtbaar en pro-actief de markt te benaderen. Twee belangrijke tips in dat kader zijn:

Vertel aan je klanten wat je doet! 
In de praktijk blijkt vaak dat klanten geen idee hebben wat je (nog meer) voor ze kan betekenen. Door ze dit simpel te vertellen openen zich nieuwe business kansen. Speel daarbij in op nieuwe ontwikkelingen in de markt; laat ze bijvoorbeeld weten hoeveel je kan besparen met Led-verlichting of informeer ze over het plaatsen van laadpunten voor elektrische auto’s.

Zorg ervoor dat je altijd op de radar blijft!
Acteer pro-actief en laat gedurende het jaar meerdere keren van je horen. Zo blijf je ‘top-of-mind’ en heb je de grootste kans op een opdracht, zodra zich een vraag bij de klant voordoet. De digitale ontwikkeling biedt kostenefficiënte communicatiemogelijkheden om regelmatig met je klanten in contact te zijn. Maar ook met een advertentie in het lokale blad, door middel van PR of met inhakers (bijvoorbeeld op het nieuwe jaar) blijf je op de radar.

Wil je meer weten over ondernemen als installateur in deze tijd? Neem gerust contact met ons op.


Succesvol ondernemen_Whitepaper Uw duurzame

[av_button label=’Download het Whitepaper over Succesvoller ondernemen’ link=’portfolio,2270′ link_target=” size=’medium’ position=’center’ label_display=” icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ av_uid=’av-2j7gde’ custom_class=” admin_preview_bg=”]

Deel dit bericht:
Aansluiten?

Samen beter worden!

Dat is niet alleen ons antwoord op concurrentie. Het is onze belofte aan jou.