Elk installatiebedrijf is natuurlijk uniek, maar de meeste installatiebedrijven lijken op een bepaalde manier ook op elkaar.
Om ontspannen en succesvol een installatiebedrijf te leiden zijn er een aantal richtlijnen. Uw Duurzame Installateur presenteert:
De 9 Essentials voor een installatiebedrijf.
1. Je zult een goede werkgever zijn zodat je je personeel behoudt en kunt uitbreiden.
2. Je zult werk doen wat je leuk vindt en goed kan.
3. Je zult geen verlies op je uurtarief maken.
4. Je zult geen projecten voor een te laag bedrag aannemen
5. je zult aan marketing doen opdat u nieuw personeel en passende nieuwe klanten vindt
9. Je zult je administratie doorgronden en je jaarcijfers tot in detail begrijpen
Essential 1:
Je zult een goede werkgever zijn zodat je je personeel behoudt en kunt uitbreiden.
Alle installateurs staan om personeel te springen. Steeds vaker worden je monteurs pro-actief benaderd door ‘collega’- installatiebedrijven. Hoe kun je er als bedrijf nou voor zorgen dat je personeel bij je blijft?
Natuurlijk is een fijne werksfeer, een complimentje op z’n tijd en oprechte aandacht erg belangrijk. Maar daarnaast zijn er ook meer tastbare dingen die je kunt doen als werkgever.
Een paar voorbeelden zijn:
- Maak met de medewerker een meerjarig persoonlijk ontwikkel- en opleidingsplan. Veel mensen willen zich blijven ontwikkelen. Daarnaast werk je in een branche waar de technische ontwikkelingen zich razendsnel opvolgen. Opleiden en bijscholen is dus van levensbelang. Wanneer je met iedere medewerker een plan hiervoor maakt zorgt dit voor extra verbinding met jouw bedrijf en voor een beter geschoolde medewerker.
- Maak een duidelijk salarishuis. Naast de jaarlijkse CAO-verhoging willen medewerkers ook financieel kunnen groeien naar mate ze meer ervaring of capaciteiten hebben. Om hier nu voor iedereen helderheid in te scheppen zorgt het hebben van een salarishuis voor veel duidelijkheid. Dit zorgt voor een gevoel van uitdaging en voor transparantie. Ook bij het bepalen van het salaris voor nieuwe medewerkers is dit een praktische tool. Hiermee voorkom je dat je scheve gezichten krijgt wanneer je een nieuwe medewerker aanneemt, die plotseling een stuk meer verdiend.
- Besteed tijd aan het bouwen van een team. Van het creëren van een fijne bedrijfscultuur. Wanneer je medewerkers het naar hun zin hebben en in een fijn team zitten is de drempel hoger om in te gaan op voorstellen van potentiële andere werkgevers. Denk niet dat je er bent met een avondje bowlen en steengrillen. Neem hier een specialist voor in de arm, en maak werk van je team.
Essential 2:
Je zult werk doen wat je leuk vindt en goed kan.
Ooit ben je ondernemer geworden omdat dingen beter kon dan je baas of omdat je merkte dat het anders kon. En een grote kans dat je waarschijnlijk ook leuk vindt wat je doet. Als je je werk leuk vindt, dan voelt werken niet als werk. Dan gaat het vanzelf. Dan lees je er alles over, dan klus je in de avonduren zelf door. Dan voelt het ook niet als verplichting.
Waarom zijn zoveel eigenaren van installatiebedrijven dan niet blij met hun werk? Zouden ze morgen de zaak van de hand doen als ze een goed bod kregen? En waarom dan?
Omdat ze het GEZEIK zo beu zijn. Weg is de passie en weg het werkplezier.
Dit is niet nodig. Je bent ondernemer geworden om te doen wat je leuk vindt. Doen waar je goed in bent. Zorg dan dat je je dagen kunt vullen met dit soort werk. Of bedenk in ieder geval hoe je ervoor gaat zorgen dat je steeds meer van dit soort leuk werk krijgt.
Misschien zit je planning wel ramvol. Kun je er helemaal geen leuk werk meer bij plannen. Mooi!
Want als je dan bij jou passend werk krijgt, neem je afscheid van je minst leuke en minst rendabele klant. Die klant die alles te duur vindt, die slecht betaald en altijd ontevreden is. In plaats daarvan neem je die klant aan waarbij je je hobby kunt uitoefenen, waar je dat stapje extra voor doet en een mooie klus mag maken.
Essential 3:
Je zult geen verlies op je uurtarief maken
Bijna alle installatiebedrijven maken verlies op hun uurloon dat ze doorberekenen. Is dat niet gek?
Als installateur verdien je als het goed is op de uren van je monteurs en op het materiaal dat je gebruikt. Om het uurloon van je monteur te berekenen moet je inzicht hebben in je kosten.
In al je kosten, dus niet alleen die van de monteur.
Weet jij welke kosten je moet dekken uit het uurloon van je monteur? Daar komen ze:
- Directiekosten
- Projectleiders, werkvoorbereiders en administratie
- De huur/hypotheek
- Energiekosten
- Afschrijvingen
- Onderhoudskosten
- Autokosten
- Verkoop- en reclamekosten
- Algemene kosten
En natuurlijk hun eigen personeelskosten (inclusief werkgeverslasten natuurlijk). Als je al deze kosten bij elkaar optelt, weet je ook wat er binnen moet komen om winst te maken op je uren.
Om tot de kostprijs van een uurloon te komen, moet je uitgaan van het standaard gegeven dat een monteur 1680 uur per jaar ingezet kan worden. Het aantal monteurs x 1680 = het totaal aantal uren die jij als bedrijf kunt inzetten.
Wanneer je nou de kosten deelt door dit totaal heb je de kostprijs per uur. En weet je hoeveel hieruit komt? Een bedrag tussen de €57 en €61.
En? Verkoop je al je uren hiervoor? Of altijd voor meer? Of ook wel voor minder?
Reken nooit minder dan je kostprijs aan je klant. Want dan moet je het goed maken met iets anders.
Meer winst en financieel inzicht voor installatiebedrijven? >download het whitepaper<
Essential 4:
Je zult geen projecten voor een te laag bedrag aannemen.
Klanten hebben baat bij zekerheid. Daarom vragen ze om een vaste prijs voor een heel project. In slechte tijden ging het verhaal dat een aannemer het bestek van een project op vrijdagmiddag bij 9 installateurs in de bus deed, om op maandag ochtend een prijs te hebben. De installateur die de grootste rekenfout maakte, kreeg de opdracht.
Die tijden zijn gelukkig voorbij! Installatiebedrijven kunnen kieskeurig zijn in de keuze van de projecten. Let goed op dat je ruim calculeert. Je kunt de productie-uren van je monteurs maar 1 keer verkopen tenslotte.
Waar moet je rekening mee houden?
- Stijgende grondstofprijzen. Momenteel is er geen pijl op te trekken wat de prijzen over een maand zijn. Laat staan over een half jaar. Leg het risico van prijsstijgingen van materialen bij de klant.
- Stijgende brandstofprijzen. De afgelopen weken zijn is de prijs van brandstof door het dak gegaan. Neem een buffer hiervoor op. Kijk kritisch naar je starttarieven. Of verreken dit in een hoger uurloon.
- Houd rekening met een forse CAO-verhoging. Op dit moment (maart 2022) is er geen CAO. De verwachting is dat door schaarste op de personeelsmarkt en de bijzonder hoge inflatie er stevige salarisverhogingen worden vastgelegd in de CAO. Neem deze mee in je calculatie.
- Houd rekening met vertraging en uitstel van de bouw. Door alle stikstof en PFAS-perikelen kan het maar zo zijn dat een project 4 of 5 maanden later gestart wordt dan nu wordt ingeschat. Neem hier een risico-opslag voor op. Dek jezelf ook in met betrekking tot de oplevering. Bij uitstel van het project kan het maar zo zijn dat op dat moment een ander project van je begint. Ben je dan nog steeds in staat om te leveren? Of moet je dan wellicht externen inhuren? Belangrijk om hier rekening mee te houden.
- Reserveer extra tijd om je monteurs met nieuwe technologieën te leren werken. In de installatietechniek rollen de innovaties over elkaar heen. Jouw monteurs hebben tijd nodig om de innovaties goed te kunnen toepassen. Houd hier rekening mee in je calculatie.
- Doe nacalculatie op eerdere vergelijkbare projecten. Kijk naar de faalkosten, leer hiervan, maar neem ook een buffer in je calculatie hiervoor op. Een ezel stoot zich in het algemeen niet 2 keer aan dezelfde steen, maar: Vergissen is en blijft menselijk. Een foutloos project bestaat niet.
- Houd rekening met een commercieel uurloon. Bereken je uurloon reëel, door hier ook alle indirecte kosten van je bedrijf in mee te nemen. En houd rekening met bovengenoemde ontwikkelingen.
Wanneer je een project reëel uitrekent, met het doel om er in ieder geval een normale marge op te maken, kan het zijn dat jouw prijs te hoog is. Is dit erg? Nee! Wat heb je aan een project waar je niet op verdiend of zelf op verliest? In deze tijd, waar iedereen staat te springen om technische mensen?
Vraag wat je waard bent.
Essential 5:
Je zult aan marketing doen zodat je nieuw personeel en passende nieuwe klanten vindt!
Er is werkelijk geen enkele reden waarom je met je installatiebedrijf niet altijd bezig moet zijn met je marketing.
Redenen:
-
Zonder marketing krijg je geen nieuw personeel.
Monteurs zijn honkvast. Ook al hebben ze het niet naar hun zin bij hun werkgever, dan nog zullen ze niet snel verkassen. Ze weten wat ze hebben en veranderen van werkgever is voor veel monteurs een te grote stap. Om goed personeel aan te trekken moet je je als werkgever aantrekkelijk presenteren. En persoonlijk. De werkzoekende monteur moet een heel duidelijk beeld krijgen van wat hij kan verwachten bij zijn nieuwe werkgever. Met wie gaat hij werken, wat wordt er van hem verwacht, wat voor werk mag hij gaan doen, welke kansen zijn er, wat is de cultuur in een bedrijf, en nog veel meer.
Als installatiebedrijf moet je al deze zaken op een aantrekkelijke manier presenteren. Op je website, door middel van je social media-uitingen, op je bussen, in de krant. Allemaal marketing dus! Een nieuwe monteur zorgt als snel voor €20.000 extra winst per jaar. Dus waar wacht je op?
-
Zonder marketing bepaal je niet zelf wat voor werk je krijgt.
Op dit moment is er meer dan voldoende werk voor installateurs. Het werk komt op je af. Maar is het allemaal werk wat je leuk vindt? Waar je goed in bent? Waar je optimale marges op kunt maken? Wanneer je gericht aan marketing doet bepaal je zelf waar je focus ligt met betrekking tot nieuwe klanten. Je presenteert je als specialist op de werken die het best bij je passen. Doordat je aan de potentiële en bestaande klanten laat weten welk werk je graag doet, zal je meer van dit soort werk krijgen. Je bent niet afhankelijk van de aanvragen, of van de aannemer. Je zit zelf aan het stuur. Wat nou als je alleen maar werk krijgt waar je goed in bent, en wat je leuk vindt?
-
Zonder marketing werk je voor te lage prijzen.
Waarom moet een klant voor jouw bedrijf kiezen? En niet gewoon voor een ZZP-er voor €42,50 per uur?
Wanneer je de markt niet verteld over jouw professionaliteit, je kennis en je kunde, je serviceniveau, je team en jouw kracht om tot een mooie technische oplossing te komen met je organisatie, ben je voor je klant net zoveel waard als een ZZP-er.
Een elektricien is tenslotte een elektricien en een loodgieter een loodgieter, nietwaar?
Wanneer je vertelt wat er allemaal komt kijken bij het maken van een mooie complexe installatie, welke risico’s je klant loopt wanneer dit niet door een professional gebeurt, wanneer je aangeeft dat jouw bedrijf wél z’n planning haalt, en dat mocht er onverhoopt iets mis gaan jij wél een storingsdienst hebt… Dan bewijs je al je extra waarde. Dan ben je niet zomaar een elektricien of loodgieter. Dan ben je een installatiespecialist. Waar mensen graag wat meer voor betalen.
-
Zonder marketing krijg je gaten in je planning wanneer de vraag uitvalt.
Weet je het nog? Vroeger? Dat je monteurs moest uitlenen? Dat je het schoonst geveegde magazijn en de best gewassen bussen uit de regio had? Dat je iedere week zat te puzzelen om je mensen aan het werk te houden?
Dat is nog maar 4 jaar geleden.
De bomen groeien nu tot in de hemel. Je durft je mailbox niet te openen omdat er zoveel opdrachten in zitten.
Wij bij Uw Duurzame Installateur hebben geen glazen bol, maar één ding is zeker: Het wordt een keer minder. Of dit nu door inflatie, oorlog of een nieuwe financiële crisis komt, maar het wordt een keer minder.
Om te zorgen dat je altijd een toestroom van nieuwe klanten en opdrachten hebt moet je op de radar blijven van je klanten en potentiële klanten. Liever te veel aanvragen dan te weinig. Liever 3 keer ‘Nee’ moeten zeggen dan 1 monteur 8 dagen per maand op de bank. Zorg dat je in beeld bent. Zorg dat je je marketingstructuur hebt staan, dat je website op orde is, dat je de mailadressen van al je klanten in een bestand hebt staan, en dat de markt weet wat je doet.
Kortom: Doe altijd aan marketing. Daar wordt je ondernemersleven beter, relaxter en leuker van.
Essential 6:
Je zult scherp inkopen
Een razendsnelle manier om je winst te vergroten.
40 % van je omzet bestaat uit inkoop. Dus wanneer je 1 miljoen euro omzet draait, heb je als installateur gemiddeld €400.000 ingekocht.
Een gemiddeld installatiebedrijf maakt 8% winst. Dus in dit geval €80.000 per jaar.
Stel dat 5% kunt besparen op je inkoop. Dus dat je inkoop ineens €380.000 bedraagt. Dan stijgt je winst naar €100.000. Dit is een winststijging van 25%!
Bizarre tijden
Het zijn ongekende tijden op de inkoopmarkt. Schaarste en bizar stijgende grondstofprijzen. Iedere week prijsverhogingen. Hou je dit allemaal bij? Hoe zorg je ervoor dat je niet te veel betaald? Dat je calculeert met de correcte prijs?
Dit is van levensbelang voor jouw installatiebedrijf. Want besparen op je inkoop zorgt voor razendsnelle winststijging en zorgt teveel betalen voor een razendsnel oplopend verlies.
Een paar tips:
- Zorg dat je conditiebestand altijd up-to-date zijn wanneer je gaat calculeren. Zeker nu!
- Ga niet klakkeloos akkoord met alle prijswijzigingen van groothandel en fabrikant.
- Hobby’s kosten geld. Veel installateurs vinden inkopen leuk om te doen. Zoals mijn accountant altijd zegt: Hobby’s kosten geld. Dus als je zelf inkoopt omdat je het zo leuk vindt, accepteer dan dat je niet de beste bonussen en condities krijgt. En dus geld kost. Maar dat is niet erg, want je vindt het leuk, toch?
Mocht je hier toch iets anders tegenaan kijken?
- Onderzoek of een inkoopsamenwerkingsverband voordeel voor je oplevert. Wij denken van wel. Inmiddels kopen ruim 80 middelgrote installatiebedrijven in voor de door ons afgesproken condities en bonussen. Gemiddeld besparen we 6 % tot 8% op je inkoop.
Hoe dat kan? Door fulltime een inkoopmanager te hebben, door het volume van ruim 80 installateurs te bundelen, door direct te reageren op prijsstijgingen. En door er gewoon echt verstand van te hebben. Inkopen is net als installatietechniek een vak apart.
Bel ons voor een afspraak. Dan kunnen we kijken wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen.
Essential 7:
Je doet aan nacalculatie
‘achteraf is het gemakkelijk praten’
Waarom is nacalculatie zo belangrijk? Omdat het de enige manier is om te leren van je fouten! Door nacalculatie krijg je inzicht in je efficiency, in je prijsvorming en in de winstgevendheid van je projectleiders en werkvoorbereiders. Door nacalculatie kun je gaan bijsturen. En daardoor je bedrijf beter maken. Een absolute essential dus. En niet alleen een prima taak voor wanneer je tijd over hebt.
Wat is er bepalend voor winstgevendheid van een project? Dit zijn de belangrijkste factoren:
- Uurloon medewerkers
- Besteed materiaal
- Marge op materiaal
- Daadwerkelijk besteedde uren en de vooraf gecalculeerde uren.
a) Een groot deel van je omzet komt uit het uurloon van je medewerkers dat je doorberekend. Het belang van het rekenen met de goede kostprijs hebben we in essential 3 al uitgebreid besproken.
b)In je calculatie heb je rekening gehouden met het materiaal dat je gaat gebruiken. In de nacalculatie bekijk je of je de inschatting goed is geweest of dat je ervan afgeweken hebt.
c) Een installatiebedrijf maakt zijn marge in de mix. Dus: Marge op uurloon en marge op materiaal. Met de continu stijgende grondstof- en materiaalprijzen is het reuze belangrijk dat je je marge op je materiaal goed monitort. Draai zelf NIET op voor de stijging van de prijzen. Ook al kun je pas over 3 maanden aan het project beginnen door jouw overvolle planning, hou je prijs variabel. Geef pas een prijs af wanneer je zeker bent over je inkoop.
d) Heb je meer of minder uren besteed aan het project dan begroot? Minder? Prima! Meer? Waarom? En hoeveel meer? En kun je ook indirecte uren van calculatie en projectleiding declareren? Ga nu ook eens naar het soort werk kijken. Hoe was het vorige project dat hierop leek? Eén keer verrekenen is een vergissing. Twee keer is een patroon. Ben je wel zo goed in dit type werk? Of moet je dit niet meer aannemen? Of ligt het aan de projectleider?
Wanneer je nacalculatie ongunstig uitvalt kunnen de volgende zaken aan de hand zijn:
- Gerekend met een te lage kostprijs uurloon?
- Te weinig kennis van materiaal dat er in dit project gebruikt moet worden. Of diefstal van materiaal.
- Te weinig marge, of zelfs verlies op materiaal. Door prijzen vast te leggen waardoor je de prijsstijgingen niet aan de klant kunt doorberekenen.
- De oorzaken van te veel uur aan een project besteden kan liggen aan:
- Weinig ervaring van de medewerkers in dit type werk
- Gebruik van inleners
- Verkeerd personeel op het werk: Een monteur voor de seriematige woningbouw hoeft niet de juiste man te zijn voor utiliteitswerk
- Een projectmanager die structureel te laag calculeert
- Geen of slechte afspraken over meerwerk
- Slechte afspraken over uitloop van werk en verschoven planning
Doe aan nacalculatie. Je haalt hier ongelooflijk veel kennis over je bedrijf uit. En stuur vervolgens bij!
Essential 8:
Je zult samenwerken!
Natuurlijk ben je ondernemer geworden omdat je iets beter kon, of sneller. Of dat je een idee had dat iemand anders nog niet had. Ondernemers zijn vaak solisten. En installateurs zijn hierop geen uitzondering. Maar weet je wat nou zo leuk is? Veel installatiebedrijven lijken ontzetten veel op elkaar. Ze hebben dezelfde problemen en dezelfde uitdagingen. Eigenlijk zonde om altijd alles alleen te doen, en niet te leren van een collega .
Er zijn een aantal redenen om een vorm van samenwerking te zoeken met installatiebedrijven die ongeveer dezelfde grootte hebben als jouw bedrijf:
- Het delen van kennis: Veel installateurs hebben dezelfde uitdagingen. Bijvoorbeeld: Hoe kom ik aan goed personeel? Hoe hou ik mijn personeel tevreden? Welk uurloon kan ik vragen? Welke software moet ik gebruiken? Hoe kom ik aan nieuwe klanten die bij mijn bedrijf passen? Hoe doe ik nacalculatie? Wanneer je met een aantal installateurs afspreekt om kennis te delen, zul je zien dat je elkaar ontzettend kan helpen.
- Werken voor landelijk opererende klanten: Wanneer je samenwerkt met installateurs uit het hele land kunnen jullie opdrachten aannemen van landelijk opererende klanten. Iedere installateur doet het werk dat in zijn regio gedaan moet worden. Op deze manier kun je concurreren met de grote installatiebedrijven met vestigingen door het hele land.
- Wanneer je inkoopvolume bundelt en samen onderhandelt met groothandels en fabrikanten krijg je betere condities en bonussen. Dit komt je winstgevendheid ten goede. Dit scheelt je vaak tussen de 8 en 10% op je inkoopkosten. Zonde om te laten liggen.
- Wanneer je samenwerkt kun je monteurs van elkaar in-en uitlenen. Veel installatiebedrijven zijn aangesloten bij een stichting opgericht voor collegiale in-en uitleen. Maak gebruik van de tijdelijke pieken en dalen van je collega’s!
- Wanneer je samenwerkt kun je je focussen op werk waar je goed in bent. De zaken waar je niet goed in bent besteedt je uit aan een gespecialiseerd bedrijf waar je mee samen werkt. Je weet dan zeker dat het goed gedaan wordt, en ook dat je collega-bedrijf verder van je klant af blijft. Denk bijvoorbeeld aan brandbeveiliging, domotica, smart building, data. Hier zijn gespecialiseerde bedrijven voor die onder jouw naam graag aan de slag gaan voor je klanten.
- Je kunt een storing aan de andere kant van het land laten oplossen door een bevriend collega-bedrijf. Zo weet je zeker dat het goed gebeurd en dat je collega verder van je klant afblijft. Dit scheelt je bakken met tijd, geld, en brandstof!
Hoe ga je samenwerken?
Dit kun je op verschillende manieren doen. Je kunt in je eigen regio de samenwerking zelf initiëren door een aantal collega’s op te bellen en bij elkaar te gaan zitten. Een andere optie is om de samenwerking te zoeken via Techniek Nederland. Techniek Nederland heeft regelmatig regionale bijeenkomsten met interessante sprekers. Ga hier eens naar toe! Wat wij de verstandigste keuze vinden is je aansluiten bij éen van de samenwerkingsverbanden die er zijn. Uw Duurzame Installateur en Elektrotransfer zijn onze initiatieven. Wil je hier meer over weten? Neem dan gerust contact met ons op.
Essential 9:
Je zult je administratie doorgronden en je jaarcijfers tot in detail begrijpen
Debiteuren, Crediteuren, Onder handen werk, gerealiseerde marge, winst voor belastingen, algemene kosten.
Ok, de kans dat je doorgelezen hebt na de eerste zin is maximaal 20%. Want dat is het percentage van installateurs dat geïnteresseerd is in zijn cijfers. Een keer per jaar de accountant, een keer per kwartaal even goed door de cijfers, en verder kijk je toch gewoon naar het saldo op de bank?
Waarom een installateur minder bezig is met zijn cijfers en met geld verdienen dan een gemiddelde ander soort ondernemer heeft een paar redenen:
- Een installateur is vaak gestart vanuit zijn vak. Hij heeft een technische opleiding gehad waar geen aandacht besteed is aan algemene ondernemersvaardigheden zoals boekhouding en bedrijfseconomie.
- Uit onderzoek blijkt dat installateurs niet gedreven worden door het behalen van maximale winst. Geld is niet het belangrijkste. Een installateur wil een mooie technisch kloppende oplossing maken en hier een eerlijke beloning voor krijgen.
Tip 1: Investeer in basis boekhoudkennis. Hier heb je de rest van je ondernemersleven plezier van!
Je cijfers zijn je kompas, je navigatiesysteem, eigenlijk de basis van al je beslissingen. Op basis van je cijfers neem je mensen aan, koop je in, doe je bepaald soort werk wel, en ander werk niet, doe je investeringen en bepaal je hoe hoog je uurloon moet zijn. De cijfers bepalen de waarde van je bedrijf. Dus de hoogte van je pensioen.
Tip 2. Laat een dashboard maken door je boekhouder of accountant en laat dit bijhouden.
Met een dashboard bedoelen we al je belangrijke cijfers in een overzicht: De debiteurenstand, de debiteuren die over de betalingstermijn zijn, de crediteurenstand, de gefactureerde omzet, de kosten, het onderhanden werk en je banksaldo
Tip 3. Besteed wekelijks een half uur aan je cijfers.
Kijk 5 minuten naar je dashboard. Dan zie je hoe je ervoor staat. Of er voldoende gefactureerd wordt, of er rare dingen gebeuren aan de debiteurenkant. Pak iedere week een afgerond project of klus die opgeleverd is, en doe hier nacalculatie op. Dus: Voor hoeveel heb je het aangenomen, hoeveel uren zijn besteed in dit project, hoeveel materiaal is er ingegaan, en voor welke prijs is dit materiaal gekocht. Hoeveel indirecte uren zijn er gemaakt voor dit project (calculatie, werkvoorbereiding, projectmanagement).
Als je iedere week een project erbij pakt krijg je heel snel een goed beeld bij welk soort werk jouw bedrijf goed kan. Wat je ook ziet is welke werkvoorbereider of projectleider een werk vooraf goed inschat, en welke werkvoorbereider verkeerd calculeert. Ook kun je de marge per werkvoorbereider in beeld krijgen.
Je gaat je bedrijf gewoon veel beter kennen waardoor je betere keuze kunt en gaat maken.
Tip 4. Doe mee met een benchmark onderzoek in de branche.
Jaarlijks organiseert Techniek Nederland in samenwerking met het Management Centrum voor de leden van Techniek Nederland een bedrijfsvergelijkend onderzoek. Je kunt hier gratis aan meedoen. Voor 200 euro krijg je een specifiek rapport over jouw bedrijf vergeleken met vergelijkbare bedrijven. Dit is ongelooflijk waardevolle informatie. Je ziet meteen hoe jij het doet in vergelijk met je collega’s. Je kunt zien waar de verschillen zitten, hoe je kosten, je productiviteit en je winstgevendheid zijn ten opzichte van de vergelijkbare bedrijven. Hier een voorbeeld van de resultaten van dit onderzoek in 2020: https://www.technieknederland.nl/cms/streambin.aspx?documentid=142956
Niet meedoen is echt zonde.
Hoe begin ik?
Wanneer je niet weet waar je moet beginnen, met het verkrijgen van inzicht in je cijfers, neem dan contact met ons op. Wij organiseren meerdere keren per jaar De Installatie Academie Master dag met als onderwerp: Begrip op de Knip. In een dag krijg je begrip en inzicht in je cijfers. En daarna kun je het zelf.
Wil jij een optimaal installatiebedrijf? Wil jij ook je strategie bepalen voor de komende jaren en je bedrijfsresultaat verbeteren?
- Is jouw bedrijf klaar voor de volgende crisis?
- Weet jij al waar je volgend jaar wilt staan met je bedrijf? En over 3 jaar?
- Behaal jij, nu de economie goed is, maximale resultaten?
- Heb jij voor jezelf in beeld wat je allemaal geregeld moet hebben als ondernemer?
- Volg jij een strategisch plan om je installatiebedrijf naar een hoger niveau te tillen