Via welke kanalen kun je leads voor je bedrijf krijgen?

Een lead is een aanvraag van een bedrijf of persoon die interesse heeft in een product of dienst van jouw bedrijf. Zowel nieuwe als bestaande relaties van jouw bedrijf kunnen zo’n aanvraag doen. Voor de continuïteit van jouw bedrijf is het belangrijk om leads te krijgen. Als je zelf leads kunt genereren wordt je minder afhankelijk van bedrijven die jou als onderaannemer inzetten. Dit vergroot je zelfstandigheid en je winstgevendheid.

Via welke kanalen kun je leads voor je bedrijf krijgen?

Dit kan op tal van verschillende manieren. Hieronder de belangrijkste manieren op een rij.

  • Via je website
  • Via e-mailmarketing
  • Via bedrijfsnetwerken
  • Via sponsoring
  • Door het organiseren van open dagen
  • Door deelname aan beurzen
  • Het kopen van leads van externe leveranciers

 

Via je website

Meer dan 80% van jouw potentiële klanten oriënteert zich eerst op internet. Het is dus belangrijk dat jouw site goed gevonden wordt in de verschillende zoekmachines, op de producten en diensten die je graag levert. Dit proces heet Search Engine Optimization (SEO).  

Als mensen op je site komen moet deze duidelijk zijn, representatief, uitnodigend en laagdrempelig. Het is tenslotte het eerste contact met je nieuwe klant! Zoals er vroeger in al in de shampoo-reclame gezegd werd: Je krijgt maar 1 kans om je eerste indruk te maken! 

We zien gek genoeg dat installateurs leads die via de website binnenkomen niet, of in ieder geval minder goed opvolgen dan de leads die via de telefoon of via een aannemer binnenkomen. Terwijl de nieuwe klant toch echt interesse toont! 

 

Via e-mailmarketing

Je klanten zijn je belangrijkste bezit. Vaak weet je al heel veel van ze. Maar weten je klanten wel wat jij allemaal voor ze kunt betekenen? Zijn ze op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen, waarmee ze geld of energie kunnen besparen? Of waardoor hun leven comfortabeler wordt? Het is jouw kans, en jouw plicht om de klanten op de hoogte te brengen. Dit kun je heel eenvoudig doen door bijvoorbeeld 1 keer per kwartaal een nieuwsbrief te sturen. Dit moet geen veredelde reclamefolder zijn, maar echt zinnige informatie bevatten. Voordelen van e-mailmarketing zijn dat je bij je klanten in beeld blijft, je ze echt kunt helpen met nuttig nieuws en dat je met moderne software perfect kunt zien welke ontvanger, waarin geïnteresseerd is en waarin ook juist niet! 

Via bedrijfsnetwerken

Veel ondernemers zijn lid van een businessclub, of een netwerkclub. Maak hier gebruik van! Net als jij doen deelnemers uit zo’n netwerk graag zaken met mensen die ze kennen en vertrouwen. Ben je op een netwerkbijeenkomst? Stel dan gewoon een paar vragen die je voorbereid hebt! Dit kan van alles zijn. Bijvoorbeeld: Hoe kijk jij aan tegen een warmtepomp? Moet je niet eens een keer die oude verlichting voor led vervangen? Door wie laat jij je keuringen doen? Dit zijn hele normale vragen. Je zult zien dat je in gesprekken komt die je eerder nooit voerde. Zo wordt netwerken leuk in plaats van een verplichting.

Via sponsoring

Veel middelgrote installatiebedrijven zien het als een sociale verplichting om het lokale verenigingswezen te sponsoren. Niets mis mee! Maar loop eens kritisch door je sponsorbijdragen heen. Waarom doe je het? Wil je het echt? En wat heb je eraan? Stel bij de volgende verlenging gerust de vraag: Wanneer ik weer een jaar sponsor, wat ga je dan voor mijn bedrijf doen? Dan zet je de sponsoring-vrager aan het denken. Wie weet komt er iets moois tot stand!

Het organiseren van een open-dag

Een open dag is nuttig voor heel veel verschillende dingen. Je gaat goed nadenken over wat je aan je relaties en nieuwe klanten wilt laten zien. Je betrekt je personeel bij de organisatie waardoor zij trotser worden op hun bedrijf, je zoekt publiciteit waardoor er weer positief rumoer ontstaat rondom je bedrijf. Je nodigt je relaties uit, waardoor je je klanten weer extra aan je bindt en je relatie met ze versterkt. Je zorgt ervoor dat mensen waar je nog geen zaken mee doet naar je bedrijf komen en positief kennis kunnen maken met alles wat je voor ze kunt betekenen. Een open dag organiseren is best wat werk, maar levert dus heel veel op. Doe het niet alleen, maar maak gebruik van partners. Denk aan groothandels en fabrikanten. Die zullen je graag helpen met professioneel presentatiemateriaal. Denk aan andere ondernemers die een aanvullende dienst verkopen. Samenwerken geeft energie, je kunt elkaars klanten ontmoeten, en je kunt de kosten delen. Een open dag is altijd de moeite waard om te doen! Als je het maar goed aanpakt.

Deelname aan beurzen

Deelname aan een vak- of themabeurs kan leads opleveren. Vaak zijn beurzen kostbaar. Zowel financieel als qua tijdsinspanning.  Denk dus goed na of de beurs waar je naar toe wilt gaan je brengt wat je hoopt. Een paar vragen die je jezelf moet stellen: 

  • Lopen de juiste potentiele klanten rond op de beurs? 
  • Ben ik als bedrijf in staat om ons professioneel te presenteren? 

Denk aan een goede stand, de juiste medewerkers met een goed verhaal op de stand, foldermateriaal, en het aller belangrijkste: Tijd om leads op te volgen uit de beurs. Hoeveel verwacht je uit de beurs te halen? Dus beurzen kunnen rendabele plekken zijn om nieuwe klanten binnen te halen, maar kunnen ook weggegooid geld zijn.

Het kopen van leads van externe leveranciers

Er zijn veel partijen actief die leads verkopen aan installatiebedrijven.  Het kan een afweging zijn om niet in bovenstaande punten te investeren en de leads te kopen. Waar moet je op letten bij het kopen van leads?

  • Maak goede afspraken over wat een lead is en wat niet. Betaal je bijvoorbeeld al voor iemand die zijn mobiele nummer heeft achtergelaten op een site en alleen wat prijsinfo wil? Of is dit voor jou nog geen goede lead? 
  • Weet van te voren of de lead alleen aan jou verkocht wordt of nog aan 3 anderen? Dus ben jij de enige die een offerte maakt of betaal je ervoor om in concurrentie te zitten?
  • Houd goed bij wat iedere lead kost, en wat hij oplevert. Dus niet alleen hoeveel je hebt betaald voor de lead, maar ook hoeveel tijd erin gegaan is en of het qua opbrengst interessant genoeg was.

Als je goed de vinger aan de pols houdt bij het kopen van leads en geen lange of grote contracten aangaat met de verkoper, dan kan het best iets opleveren.

 

Tot slot

Leads zijn geïnteresseerde mogelijke klanten. Behandel ze zoals jezelf behandeld wil worden. Wil je meer weten hoe je zelf leads kunt genereren, of kun je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van manieren om leads voor jouw bedrijf te genereren? Neem dan gerust contact op met Uw Duurzame Installateur. Wij helpen je graag.

Deel dit bericht:
Aansluiten?

Samen beter worden!

Dat is niet alleen ons antwoord op concurrentie. Het is onze belofte aan jou. 

Meld je aan voor:

De enige e-mail* voor installateurs met ambitie. Maandelijks waardevolle inzichten en praktische tips.

* Waardevolle info, geen spam. Concrete en praktische actiepunten. Niet tevreden? Opzeggen kan altijd.