Uit een onderzoek van de gezaghebbende marketingorganisatie NIMA blijkt dat marketeers zich het meest willen gaan ontwikkelen op het gebied van positionering. Positionering hield daarmee andere belangrijke thema’s als Big Data en social media achter zich. Een scherpe positionering is de basis voor al je marketingactiviteiten.
De Why, How and the What
Vraag aan een marketeer waar zijn product of dienst zich écht in onderscheid en het blijft vaak even stil. Veel producten en diensten zijn nou eenmaal inwisselbaar. Maar dat is eigenlijk helemaal niet zo erg. Want mensen kiezen vaak helemaal niet rationeel, maar juist emotioneel. Omdat ‘hun buikgevoel’ zegt dat het goed is gaan ze over tot aankoop, niet omdat product X precies vijf functies meer heeft dan de concurrent. Toch zijn er nog maar weinig mkb’ers die goed in staat zijn om deze emotie te communiceren. Terwijl je je hier nou juist heel goed mee kan onderscheiden.
Volgens marketinggoeroe Simon Sinek onderscheiden de meest succesvolle merken van de wereld zich op emotioneel niveau. Hij noemt dat de ‘Why’ van een merk en heeft dat eens heel inspirerend uitgelegd. Voor een goede positionering kijk je dus niet alleen naar wát je te bieden hebt, maar vooral waarom je doet wat je doet. Want daarin zijn mensen zeer geïnteresseerd!
Voor een goede positionering vul je het Why, How and What model in:
Why
Hier omschrijf je waarom je doet wat je doet. Dat is vaak nog best lastig te zeggen. Toch leert de ervaring dat de ‘Why’ er altijd is. Plan er tijd voor in en vraag je af waarom je ooit begonnen bent met wat je doet? Waarom je je bed uit komt? Waar je in gelooft? Wat je bestaansrecht is? Welke rol je (in de maatschappij) wilt spelen? Door jezelf dit soort vragen te stellen, door kritisch te zijn en vooral door eerlijk te blijven, kom je bij je eigen ‘Why’ uit. En heb je de basis gelegd voor je positionering.
How
Hier omschrijf je hoe je de ‘Why’ waarmaakt. Hoe zorg je ervoor dat je gedachtegoed of mentaliteit (de Why) naar voren komt in je bedrijfs- en marketingactiviteiten?
What
Hier omschrijf je zo kort en bondig mogelijk wat je concreet te bieden heeft. Je zorgt dat je meest onderscheidende aspect duidelijk naar voren komt. Een echte USP (Unique Selling Point) zit veel te vaak verstopt achter een brei van woorden. Hou het simpel, vertel waar je goed in bent!
De belofte
Als je de Why, How and the What hebt gedefinieerd vertaal je deze naar een belofte. De belofte is een combinatie van de Why, How and the What, omschreven in maximaal 50 woorden. Hiermee moet je in enkele seconden je doelgroep kunnen overtuigen waarin je jezelf onderscheidt.
Wil je meer weten over een goede positionering neem dan gerust contact op.
[av_button label=’Download het Whitepaper over marketing’ link=’portfolio,1789′ link_target=” size=’medium’ position=’center’ label_display=” icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ av_uid=’av-2jkpkv’ custom_class=” admin_preview_bg=”]