Als eigenaar van een installatiebedrijf wordt je geacht overal verstand van te hebben. Uiteraard ben je technisch, kan je goed leidinggeven, ben je financieel goed onderlegd en oh ja, je bent commercieel natuurlijk heel sterk.
In de praktijk werkt dat niet zo. Er zijn maar heel weinig collega’s die overal goed in zijn.
Hoe heb jij dit binnen je bedrijf geregeld? Doe jij alles zelf?
Als je al deze kenmerken hebt, petje af, maar heb je dan wel genoeg uren in de week om alles ook nog eens goed uit te voeren? Kan je dan je focus wel goed bepalen? Of loopt eigenlijk heel veel door elkaar heen?
Wat kan en wil je uitbesteden?
Belangrijk is in eerste instantie om te bedenken waar je zelf goed in bent en leuk vindt. Waar liggen jouw sterke kanten als ondernemer? Ben je technisch opgeleid en heb je al jaren lang ervaring in de techniek? Dan is de kans aanwezig dat je iets minder bent met de financiën of met commerciële werkzaamheden. En dat is nog logisch ook.
Veel is uit te besteden maar je wilt natuurlijk wel grip houden op je bedrijfsvoering. Je kunt bijvoorbeeld je boekhouding, personeelszaken (werving en administratie), je reclame-uitingen, de onderhandelingen van je inkoop, het bouwen van je website, je opleidingsplan en de opleidingen allemaal uitbesteden.
Het voordeel van het inschakelen van een externe partij is dat diegene specialist is, ervaring heeft en weet waar het over gaat. Nog beter is natuurlijk als je iemand kan vinden die ook nog eens ervaring heeft in de installatiebranche.
Zijn er specialisten in je netwerk?
Heb je enig idee hoe andere collega’s dit doen? Ga dit eens na? Hebben zij voor elk soort werk een andere partij? Of besteden ze dit uit aan 1 bureau? En hoe helpen collega’s onderling elkaar?
Samenwerken met collega’s is natuurlijk al de helft van de zoektocht? Leer van collega’s, overleg en wordt sterker. Je concurreert echt niet met elk installatiebedrijf? Je hebt je eigen regio en je eigen belangrijke werk en doelgroepen. Zoek elkaar dus op.
Wat levert het op?
Het eerste wat het oplevert is tijd. En zou jij het ook niet fijn vinden om tijd aan andere dingen te besteden? Bijvoorbeeld aan de dagelijkse leiding van je personeel, extra tijd om klanten te bezoeken of juist een bedrijfsplan te maken voor de komende vijf jaar?
Tijd is ook geld, dus onderaan de streep levert het ook geld op. Want als je het allemaal zelf moet doen en minder goed weet wat je doet, dan kost het jou meer tijd en dus geld. En heb je wel stilgestaan bij je eigen kostprijs? En wat je voor software nodig hebt om bepaalde werkzaamheden uit te voeren? Ook daar liggen soms hoge kosten die je met het uitbesteden van werk kan besparen.
Focus je op de belangrijke dingen. Werk aan je bedrijf en wat minder in je bedrijf. Wordt als ondernemer nog succesvoller.